mereka yang hebat

Tuesday, November 29, 2011

first love (a little thing called love)



selalunya aku akan review cerita yang ada genre selain cinta, kecuali cerita 'you're beautiful', 'sungkyunkwan scandal', dan 'coffee house'. dan semuanya ialah cerita korea. dan oh filem nur kasih. tapi hari ni aku nak review filem yang berasal dari thailand. sebuah filem cinta zaman sekolah. seperti yang kita semua tahu, selalunya filem dari thailand biasanya terdiri daripada genre seram, thriller ataupun aksi. sebab tu bila aku dapat tahu yang genre cerita ni ialah cinta, aku rasa nak tengok sebab :

1. genre cinta untuk filem di thailand adalah sangat rare.
2. saja nak tahu adakah filem ini sehebat cerita cinta dari negara lain ataupun akan menyelitkan unsur seram dan thriller seperti filem filem tipikal thailand yang lain.

filem ni release tahun 2010 dan dinobatkan sebagai movie of the year 2010 kat thailand. filem ni telah diarahkan oleh puttipong pormsaka nasakonnakorn wasin pokpong. jangan tanya aku siapakah dia. aku cuma copy balik dari wikipedia je. hehe. info info lain yang berkaitan ada dalam link wikipedia ni :


filem ni sebenarnya bagi aku sama je macam cerita cinta budak sekolah yang lain. tapi aku tertarik dengan cara pengarah tu menggarap plot cerita ni. mungkin sebab genre cinta yang ada unsur komedi kot. so dia tak serius dan tak bosan. selalunya kalau cerita cinta memang tak sah kalau takde babak yang geli geli lepastu disebabkan diorang bercinta bagai nak rak, efek kat pelajaran lepastu lelaki berebut sorang girlfriend la apa la. uh. bukan bukan. dalam cerita ni memang cerita pure budak sekolah innocent yang taktau apa apa. seseorang yang menjadi secret admirer bertahun tahun lamanya. hmm. ingat senang ke jadik secret admirer, hah?

pure innocent nam

nam dan rakan rakannya yang kudut macam dia jugak.

watak nam sebagai watak utama memang berjaya dihayati sepenuhnya oleh pelakon tu. macam tu jugak dengan watak shone. pada mulanya, nam ni memang seorang student perempuan yang zero, takde kelebihan apa apa langsung kecuali excellent dalam matapelajaran bahasa inggeris. disebabkan dia nak mendekati shone, pelajar paling popular kat sekolah dia, dia bertekad untuk berubah. from zero to hero. tambah pulak ayah nam yang bekerja sebagai chef kat US dah berjanji kalau nam dapat ranking 1st, dia akan belikan tiket kapal terbang untuk nam ke US. so, as time goes by, dia pun cuba perbaiki diri dia dari semua aspek. fizikal dan mental.

tapi, sepanjang tempoh dia bersekolah tu, tahun demi tahun, hampir empat tahun jugak, dia tak pernah pun beritahu kat shone yang dia suka dekat shone. sebab shone tu popular, lagipun dia rasa diri dia loser gila. sape la nak kat dia. begitulah apa yang ada dalam fikiran nam pada masa tu. tapi bila masuk tahun keempat, kawan shone yang baru pindah dari sekolah lain tetiba syok kat nam, dan akhirnya jadikan nam ni girlfriend dia.

satu hari masa valentine day, masa tahun terakhir shone kat sekolah tu, nam bertekad untuk luahkan perasaan dia pada shone face to face. tapi masa tu dah terlambat sebab seminggu sebelum tu, shone dah pun couple dengan orang lain.


*spoiler alert* part yang paling aku suka ialah masa shone balik rumah lepas valentine day kat sekolah tu, dia bukak semula notebook yang penuh dengan gambar nam. sebenarnya, shone dah lama suka nam cuma dia tak pernah nak tunjuk je. gambar dan catatan sejak nam tu tahun pertama sampai la tahun keempat. dan semua benda kecik pasal nam pun dia catat dalam notebook tu. cuma dia tak pernah luahkan je kat nam. dia pun rasa bila dia pun dah ada couple, nam pun masa tu dah ada couple, so perasaan diorang tu dah jadi takde makna lagi. oleh sebab tu, shone pun letak notebook tu depan pintu rumah nam.

kebenaran di sebalik babak ni buat aku terharu. ohh.

kalau nak tahu apa jadik lepastu, silalah tengok sendiri. huhu.

sebenarnya aku ni susah sikit nak suka cerita cinta sebab selalunya jalan cerita dia sama je. yang lebih teruk tu, ada cerita cinta yang meleweh dan buat aku mengantuk. tapi bagi aku, cerita ni ringan dan senang difahami. jalan cerita pun simple, tak kompleks dan tak mengarut. dan mungkin ada yang pernah mengalami situasi macam dalam filem ni. berbaloi la tengok cerita ni. bagi penggemar cerita cinta, aku suggest kat korang untuk tengok cerita ni. memang best.

sekian terima kasih.

4 comments:

  1. hensem gila mamat ni boleh!!!!!!! hahahaha.

    ReplyDelete
  2. masalahnya, cerita cinta gua tak pernah jadi sweet macam ni, macam taik jugak ending dia, walau belum sempat bermula...bila gua tengok cerita cinta sweet nak pulak happy ending, gua jerit dalam hati seperti ini

    "babi!"

    ha ha ha

    ReplyDelete
  3. chai : kau jeles la tu. hahaha.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...