mereka yang hebat

Thursday, December 1, 2011

blind



pertama sekali, selamat berada di bulan 12. ada lagi 30 hari sebelum kita masuk tahun 2012.

hari ni, aku nak review satu movie yang telah pun release pada 11 ogos 2011. tajuknya ialah 'blind'. filem ni diarahkan oleh ahn sang-hoon dan skrip ditulis oleh choi min-suk. genre filem ni ialah crime-murder / suspense/ thriller. lebih kurang sama macam genre filem the case of itaewon homicide. genre ni merupakan genre kegemaran aku sebab filem filem yang ada genre macam ni yang banyak buat otak aku berjalan.

plot cerita dia mengisahkan tentang seorang pegawai polis perempuan yang bernama min soo-ah (kim ha-neul) yang kehilangan seorang adik lelaki dalam satu kemalangan jalan raya. masa tu, min soo-ah yang bawak kereta. kemalangan tu menyebabkan min soo-ah hilang penglihatan. sejak kejadian tu, min soo-ah bela seekor anjing iaitu seul-ki untuk jadi kawan dan pembantu dia.

min soo-ah dengan the loyal seul-ki.

tiga tahun lepas tu, min soo-ah telah terlibat dalam satu kes pembunuhan. dia jadi saksi dalam kes pembunuhan tu walaupun dia buta. tapi, walaupun dia buta, deria dia yang lain macam deria pendengaran, deria sentuhan, tetap tajam. disebabkan tu dia pun beranikan diri untuk datang buat report kat balai polis.

tapi, lepas tu, tiba tiba ada lagi sorang mat delivery yang bernama kwon ki-sub (yoo seung-ho) datang kat balai polis yang sama dan mengaku yang dia pun saksi kes pembunuhan tu. tapi masalahnya, mat delivery tu beri keterangan yang bercanggah dengan kenyataan yang diberikan oleh min soo-ah. so, mana satu yang betul ni? detektif tu pun jadi keliru. kalau nak percaya pada keterangan min soo-ah, dia buta. mesti dia taktau nombor plat dan muka penjenayah tu. kalau nak percaya pada mat delivery, detektif tu rasa yang mat delivery tu cuma datang untuk dapatkan duit ganjaran je sebab tu dia datang sebagai saksi kes tu.

haish. mana satu yang betul ni?

detektif yang pening.

siasat pakcik.. jangan tak siasat..


apa yang menarik, persoalan yang banyak ni akan terlerai satu persatu berdasarkan keterangan yang detektif tu dapat. jalan ceritanya smooth dan tersusun. suspens dalam cerita ni pun meningkat ikut flow dan boleh membuatkan adrenalin seseorang merembes dengan pesatnya. macam betul betul ada dekat tempat tu. pelakon dan pengarah filem ni harus diberi tabik spring sebab berjaya menghasilkan sebuah filem yang boleh membuatkan orang berfikir secara berterusan sampai habis cerita ni.


siapa pembunuh sebenar kes tu? apa jadi pada min soo-ah nanti? setiap orang dalam ni ada kaitan tak antara satu sama lain? macam biasa. tengok la filem ni dari mula sampai habis kalau nak tahu.


sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...