mereka yang hebat

Friday, December 9, 2011

ombak rindu



aku baru berkesempatan untuk menonton filem ombak rindu siang tadi dengan sepupu dan adik adik aku. sejujurnya, filem ni ialah filem kedua yang aku nak sangat tengok untuk tahun ni selepas filem final destination 5 yang keluar bulan ogos haritu. sebab apa aku nak sangat tengok dua filem ni? sebab..

1) final destination merupakan favourite movie aku. jadi aku expect yang movie final destination 5 ni akan jadi best jugak.
2) ombak rindu ialah sebuah filem yang diadaptasi daripada novel Melayu best selling (selain lagenda budak setan). sangat rare. jadi aku expect yang movie ni akan jadi best jugak.

seperti yang semua orang tau, filem ombak rindu ni ialah adaptasi dari novel best selling 'ombak rindu' yang ditulis oleh novelis fauziah ashari pada tahun 2002 dan telah diulang cetak sebanyak 23 kali (gila banyak). pulangan royalti dari hasil jualan buku sahaja telah mencecah RM219 000. ya. jumlah yang sangat banyak. filem ini pulak telah diarahkan oleh osman ali. beliau ialah pengarah yang sama yang telah mengarahkan filem anak halal dan cun! yang mana kedua dua filem itu boleh dianggap buah tangan yang sangat bagus oleh osman ali. mungkin disebabkan faktor itulah osman ali berkenan untuk menjadikan novel ini suatu realiti dan mengulang semula kejayaan yang sama untuk filem ombak rindu pula.

persoalannya, adakah hasil karya yang menjadi siulan ramai ini tetap sama feeling nya bila diangkat menjadi sebuah filem?
secara peribadi, jawapan aku.. tidak.

cerita ni mengisahkan tentang izzah yang datang dari kampung telah dijual kepada bapak ayam di ibu kota oleh pakcik izzah sendiri. kemudian hariz, seorang usahawan terkemuka yang tinggal kat kl pun beli izzah daripada owner club merangkap bapak ayam tu dan beri dia tempat tinggal di rumah hariz. then izzah merayu kat hariz supaya hariz nikah dengan dia sebab nak perhubungan yang halal dan sah. dan plot seterusnya adalah sama macam dalam novel dan ada antara dialog yang diambil sebijik dari dalam novel. sila baca novelnya kalau nak tahu jalan ceritanya yang full ataupun cara mudah, sila baca di blog orang lain ya.. huhu.


sudah tentu dalam sesebuah filem tu mesti ada pros and cons. tapi aku nak tekankan pada kelemahan yang aku nampak dalam filem ni. sebab kebanyakan kelemahan yang wujud tu adalah nyata dan tidak sepatutnya berlaku apabila pengarah menggarap semula cerita yang telah menjadi igauan, bedtime story dan mimpi indah hampir setiap rakyat kat Malaysia ni. seriously.

1. setiap babak diakhiri dengan fade out transition antara satu babak dengan babak yang lain. adakah ini menjadi satu masalah? bagi aku, ya. sebab, korang bayangkan, tengah tengah dua watak penting berbual, tiba tiba babak tu hilang dengan fade out tu yang menyebabkan dialog watak tu nampak tergantung. takde feel arise pun bila dah jadi macam tu. kalau kita tengok filem nur kasih, kebanyakan pertukaran babak akan diakhiri dengan pergerakan kamera yang semakin menjauh ataupun background music yang membuatkan penonton beremosi sekejap. waktu yang sekejap tu yang membuatkan penonton berfikir, memberi mood dan menghayati perasaan tak kisahlah emosi sedih ke, gembira ke, apa ke. hadui. agak fail di situ.

2. babak yang tak ada pun takpe tapi ada. contohnya babak atas ranjang tu. tak perlu pun sebenarnya. dan aku tak setuju pun bila part tu ada sebab nampak tak kena. bagi aku banyak lagi cara lain yang boleh osman ali gunakan untuk gantikan babak yang direct macam tu. kebijaksanaan pengarah tidak terlihat kat situ. contohnya kalau kita tengok cerita i'm not single. takde pun babak ranjang tapi feeling romantik tu tetap ada. simple tapi orang faham. oke. bukan babak ranjang je, ada lagi babak lain yang tak perlu contohnya babak hariz menjerit panggil izzah dan cari izzah dalam rumah pun mengambil masa yang lama. babak pak dollah membongkar rahsia sebenar, lepastu dia ada berjalan balik ke kereta, babak tu tak ada pun takpe. yang aku pelik, ada jugak tu babak yang nampak macam seram tapi sebenarnya tak seram pun. mungkin pengarah nak timbulkan mood sedih tapi last last tertimbul mood seram pulak. kecelaruan sungguh. banyak lagi la babak yang tak perlu sebenarnya, tapi diwujudkan dalam filem tu. korang boleh check sendiri.

3. stylist dan pakaian yang pelik dan tak sesuai. dari segi mekap mungkin sesuai. agak la. tapi dari segi pakaian.. macam tangkap muat je. contoh paling ketara ialah baju mama hariz, datuk sufiah (azizah mahzan). nampak awkward. memang sepatutnya nampak vogue tapi tak sesuai dengan azizah mahzan. ada satu babak tu masa datuk sufiah mintak hariz pilih pelamin, dengan gaya rambut dan baju.. adik aku bisik kat sebelah aku.. "kak, sebijik macam ***.. haha". erk. aku nak kata apa lagi? memang ya pun. hahah. contoh lain ialah baju izzah. ada sekali tu baju kurung yang dia pakai yang warna merah jambu tu agak jarang (kain sifon) tapi waktu tu dia ajar mengaji.. memang la pakai inner tapi.. aduh. apakah? atleast bagi la baju yang tak payah pakai inner untuk part mengaji tu. aduih *pening*. baju julia ziegler yang warna putih yang dia pakai kat cameron highland tu jangan cakap la.. aduhhh. kesian dia nampak spare tyre. *double pening*

4. sinematografi sehampas tebu. setting dah cantik dah. laut ada, gunung ada, sungai ada, rumah pun cantik. just name it. tapi tulah, kualiti shot dekat dan jauh yang lemah, penggunaan ruang yang lemah, angle kamera yang lemah. hadui. lemah aku menengoknya. sabotaj ke apa? entah. kesian jugak bila muka izzah (maya karin) dah dua kali nampak blur dalam dua babak yang berlainan walaupun waktu tu ialah babak penting. padahal dalam anak halal tak berlaku pun macam tu. di manakah silapnya? bila benda benda kecik macam ni berlaku, secara tak langsung mood penonton pun akan jadi terganggu jugak. maka berkurang la feel dan mood itu.

antara lain lain aspek ialah :

5. jalan ceritanya yang rushing. 2 jam 30 minit yang sepatutnya digarap dengan baik oleh pengarah dan penulis skripnya. tapi.. uh.
6. fesyen tudung izzah. tak perlulah aku sebut sebab pergi mana mana blog pun ada yang rasa fesyen tudung izzah nampak pelik. ya. aku akui itu. secara peribadi aku lagi suka kalau watak izzah pakai tudung bawal macam gadis biasa. simple but nice.


7. pelakon dan watak. bagi aku oke la kalau tengok pembawaan watak hariz (aaron aziz), izzah (maya karin), dan mila (lisa surihani). tahniah kat lisa surihani sebab bagi aku dia dah berjaya bawak watak mila dengan baik. oke la bagi lisa yang first time jadi watak jahat. macam tu jugak dengan watak hariz dan mail (bront palare). cuma aku rasa watak izzah kurang terkesan dalam hati aku. macam ada yang ganjil. entah. cuma aku rasa agak pelik bila dia bawak watak izzah. aku rasa cara terbaik ialah osman ali buat casting dulu untuk cari muka fresh dan sesuai yang boleh menjiwai watak dalam filem ni khasnya izzah. tak semestinya bersandarkan populariti dan pengalaman semata mata. mungkin osman ali amik maya karin jadi watak izzah sebab dia dah selesa amik maya karin bekerja di bawah filem arahannya dan maya karin pun dah dua kali berlakon filem arahan osman ali iaitu anak halal dan cun!. tapi sayang impaknya berbeza sama sekali. gagal buat emosi aku terdera dan yang lebih teruk lagi, gagal buat aku menangis. bergenang air mata lagilah takde.


8. lokasi untuk rumah dan pejabat. bukan ke sepatutnya rumah hariz yang menjadi tempat tinggal izzah ialah kondominium milik hariz? apasal tiba tiba berubah jadi rumah banglo diperbuat daripada kayu pulak? *confuse sekejap". pejabat tu aku bayang macam pejabat dalam cerita 'protect the boss' atau 'soal hati'. paling cikai pun macam pejabat dalam cerita 'the confession of a shopaholic' ataupun 'the proposal'. paling lagi cikai pun macam dalam bangunan baru karangkraf beserta pejabatnya (yang ni realiti). deko yang moden dan simple tapi tetap nampak sofistikated. tapi dalam filem ni langsung tak. hadui. terbunuh sekejap imaginasi aku. memang betul kata orang. imaginasi tak sama dengan realiti.

*spoiler alert* masa hariz call guna telefon rumah, yang keluar kat skrin handphone izzah ialah 'abang hariz'. aik? benda ni buat aku terfikir sekejap. kalau first time hariz pakai telefon rumah untuk call izzah, takkan la izzah dah save number tu sebagai 'abang hariz'? ke hariz memang suka bergayut dengan izzah pakai telefon rumah? entah. itu memang hobi hariz kot. call guna telefon rumah mungkin lebih jimat bil handphone dia agaknya. HAHAHA oke tak kelakar.

benda benda ni bagi aku tak sepatutnya berlaku setelah promosi filem ni yang hampir setahun dan menyebabkan ramai orang berharap yang filem ni akan menjadi filem terbaik tahun 2011. tambahan pulak barisan pelakon yang hebat, popular, bergaya dan berkaliber semua semualah dan yang paling penting.. pengarah yang dah pun berjaya menghasilkan dua buah filem yang akan diingat sepanjang zaman tapi untuk filem ni.. err.. korang fikirlah sendiri.

sebenarnya, aku agak kecewa dengan filem ni. tak seperti filem lagenda budak setan yang juga diadaptasi daripada novel ahadiat akasyah. walaupun cerita LBS macam mengarut tapi jalan cerita dan plotnya berjaya disusun dengan kemas tambahan lagi yang paling penting shot kamera yang cantik. memang la aku datang sebab aku tau novel ombak rindu tu best sampai ulang ulang kali baca, tapi bila aku tengok filem ni, aku buang persepsi yang ianya sebuah filem adaptasi untuk mengelakkan diskriminasi. tapi sayang, kelemahan yang utama khasnya sinematografi dan jalan cerita yang tak disusun dengan baik yang menggoyahkan filem ombak rindu ni. kalau dua dua aspek ni diambil kira, confirm filem ni dapat mengatasi filem nur kasih yang setakat ni bagi aku filem cinta terbaik berdasarkan skrip dan sinematografinya. tabik kabir bhatia!

secara peribadi juga, aku rasa, kalaulah kabir bhatia yang jadi pengarah filem ni, mesti impak dia lebih besar. ini pendapat peribadi aku je. dan andai kata review kali ni macam pedas dan ada peminat filem ombak rindu yang tak setuju dengan pendapat aku, itu terserah. setiap orang ada pendapat masing masing. mungkin expectation terhadap filem ni tinggi menyebabkan apa yang aku harap tak berlaku pun pada akhirnya. mungkin. jadi, berhentilah berharap benda yang bukan bukan. nanti harap lain, jadik lain. dah kecewa. macam aku; mengharap dua filem tu best, tapi dua dua pun tak memuaskan hati aku sebaliknya filem yang tak famous pulak yang lebih best daripada filem yang promosinya bukan main gah lagi.



untuk filem ni, aku bagi 2.5/5 bintang. aku tak bermaksud yang filem ni teruk, tapi kalau diambil dari sudut positif, banyak aspek yang perlu dikaji semula untuk filem filem adaptasi novel yang akan datang. kelemahan kelemahan yang ada perlu diperbaiki supaya mutu sesebuah filem tu meningkat.

apapun, syabas dan tahniah osman ali! satu percubaan yang berani!

*semua gambar adalah ehsan google*

3 comments:

  1. aku sokong..
    agak sedih la..
    cerite xmcm cerite novel sbnr..
    sume die langgor je..
    mane x penulis novel tu mengamuk...
    aku hop if lepasni klo de drama siri nye aku hop pengarah akan ikut sbijik2 macam dlm novel yg byk watak tu..
    huhu

    ReplyDelete
  2. mangg aii..pnjg ko tulih ye..aku kalo kritik pasal bola blehla,keh3

    p/s: pekejadahnye ad 18PL tuu~

    ReplyDelete
  3. mira : yup. kesian novelisnya. bagus jugak ikut sebijik2. macam dalam harry potter and the sorcerer's stone. lebih kurang 80%-90% sama dengan novel asal.

    akim : untuk kali ni je panjang sikit. sebab aku rasa mutu filem kat malaysia ni dah bagus sebab boleh bersaing dengan filem antarabangsa yang lain. cuma kadang2 ada jugak kelemahan yang kena perbaiki.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...