mereka yang hebat

Saturday, September 3, 2011

final destination 5



dengan ini aku mengisytiharkan kepada satu dunia bahawa aku sudah menonton final destination 5. muahahahahahha *gelak jahat sambil cekak pinggang bahu terjongket jongket*

(eleh. padahal download haram kat mediafire file je pun. low quality pulak tu. huh)

filem ni release bulan ogos 2011 seluruh dunia. pengarahnya ialah steven quale dan genre yang diketengahkan pula ialah thriller/seram. seperti siri final destination yang lain, filem ni mengisahkan tentang seseorang yang mendapat bayangan berlakunya kemalangan maut yang bakal menimpa sekumpulan manusia beberapa minit sebelum kemalangan tu berlaku. pelakonnya macam biasalah, takde sorang pun yang famous atau yang aku kenal melainkan seorang je yang ala ala cameo jugak la iaitu tony todd. tony todd ni pernah muncul kat final destination 2 sebagai coroner (pergi check sendiri dalam kamus). dalam FD yang lain aku tak pasti la pulak sama ada dia ni muncul atau tidak.

tony todd aka coroner

kenderaan yang bertindak sebagai 'watak utama' untuk FD5 kali ni ialah sebuah bas pelancongan. bas tersebut dinaiki oleh kakitangan sebuah syarikat. termasuklah sekumpulan pekerja satu aras yang sama dalam syarikat tersebut dengan gf masing masing semuanya 8 orang. lokasi kejadian ialah sebuah jambatan gantung. beberapa minit sebelum kemalangan, seorang lelaki yang hanya ingin dikenali sebagai sam ni dapat vision yang semua orang kat jambatan tu akan mati dengan sadisnya. tapi, disebabkan dia dapat vision tu, maka apa lagi, dia pun suruh la semua orang turun dari bas. then, macam biasa, sebab diorang mengelak daripada mati dalam kemalangan tu, beberapa hari lepas tu sorang sorang mati dalam keadaan yang mengerikan. tak payah aku ceritakan macam mana, korang boleh tengok dan nilai sendiri sama ada cara kematian diorang ngeri ataupun tak.



well. firstly, lepas aku menonton filem ni, ada beberapa kesimpulan yang dapat aku buat :

1. beberapa scene dilihat berlaku secara tiba tiba dan tergesa gesa. seolah olah macam nak cepat habis. oke, bagi aku for the first one hour aku rasa jalan cerita dia smooth dan suspense sequence dalam skala memuncak untuk tiga kematian yang pertama. tapi, bila masuk orang keempat, kelima, dan seterusnya, kematian berlaku secara sekejap, terlalu pantas dan tiba tiba. contohnya, aku baru nak hirup milo panas yang aku baru buat sambil konon konon tiup manja asap nipis tu sikit sikit, tapi lepastu, bila aku angkat kepala tengok tengok orang tu dah mati. eh. what the.. tak suspense langsung oke? terpaksa aku rewind balik part yang aku miss tadi. kan dah membazir 30 saat lebih.

2. jalan cerita agak bercelaru bila masuk part last untuk ending. geram betul aku. selama aku menjadi die-hard-fan filem final destination ni, ini la pertama kali aku tengok cerita ni macam agak kelam kabut khasnya part yang last. oke fine, maybe ada orang tak boleh terima babak sam dengan gf dia mati yang kononnya macam ada kaitan dengan final destination 1. well, aku boleh terima yang tu. yang aku tak boleh terima tu ialah cara ianya berlaku terlalu pantas. no suspense at all. ending lagi la. hampes gila. baik aku reka ending sendiri. huh. geram. geram. GERAM!

3. aku check jugak kalau ada spoiler, tapi aku tak dapat pastikan pulak kalau ada. mungkin aku tak kisah atau tak alert sangat kalau ada spoiler kot. cuma, bagi aku, efek CGI dia kurang menjadi kot. tambah lagi time vision atas jambatan dan semua scene yang berlaku kat atas jambatan tu. nampak tak real. nampak macam kaku dan sangat la dibuat buat dan bukan shooting atas jambatan yang betul. pelik betul aku. selama ni CGI untuk semua FD sebelum ni cantik je. err. kali ni punya nampak sangat kot plastiknya. hmm.. adakah ianya nampak ketara sebab aku tengok yang low quality punya? atau adakah orang yang buat efek CGI untuk setiap FD berbeza beza? entah la. i also don't know what to do lah.

berikut adalah antara babak yang terdapat dalam filem ni.






dah. tunjuk lebih lebih karang tak suspens pulak.

sebab excited punya pasal, trailer pun aku dah tengok sebelum aku tengok filem ni. lepas tu dah macam macam review dan feedback yang aku baca kat internet tentang cerita final destination 5 ni.

bagi aku, start final destination 4 jalan ceritanya dah menjadi kurang best berbanding final destination 1, 2, dan 3. cerita final destination 5 ni tak la seperti apa yang aku harapkan. tak berapa memuaskan. kali ni kurang menyengat sikit. jadi aku cuma mampu bagi 3/5 bintang.

untuk trivia lanjut dan plot cerita secara keseluruhan, boleh berkunjung ke link ni :

*kepada sesiapa yang faint-hearted dan mabuk darah, sila jangan tengok.*

sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...