mereka yang hebat

Monday, April 1, 2013

masjid sultan abu bakar, johor bahru


25.03.2013.
lokasi : masjid sultan abu bakar, jalan gertak merah. johor bahru.


sempena cuti sekolah hari tu, aku dan keluarga sempat berkunjung ke masjid sultan abu bakar, johor bahru untuk menunaikan solat zuhur lepas berjalan cuci mata sekitar bandar johor bahru. banyak dah yang dah berubah. aku sampai tak kenal tempat sendiri pulak dah. haha. so, kali ni aku nak kongsi serba sedikit tentang masjid negeri johor yang unik ni.

masjid ni telah dibina pada tahun 1892 oleh Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim dan mengambil masa 8 tahun untuk disiapkan. pada 1900, anakandanya, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar telah merasmikan pembukaan masjid ini pada 1 Syawal 1317 hijrah bersamaan 02.02.1900 yang jatuhnya pada hari jumaat. oleh itu, buat pertama kalinya, masjid ini telah digunakan untuk solat jumaat. kos pembinaan menelan belanja sebanyak RM400,000. arkitek pintar yang telah membina masjid ini ialah Tuan Haji Mohamed Arif bin Punak dan diselia oleh jurutera YB Dato' Yahya bin Awalluddin.

disebabkan masjid ini dibina pada kurun ke 19, maka masjid ini mendapat sentuhan senibina moore yang terkenal sekitar timur tengah dan eropah pada zaman itu. bukan demi moore ya. senibina moore. kan masa tu british datang menjajah negara kita. jadi, sedikit sebanyak bangunan bangunan lama di sekitar johor bahru ni mendapat tempias senibina gaya eropah termasuk la masjid ni. walaubagaimanapun, aku dapat perhatikan banyak antara bahagian bahagian di kawasan sekitar masjid ni yang menyerupai alhambra di granada, sepanyol yang telah dibina pada tahun 889 masihi. antaranya ialah taman mini yang dipenuhi pelbagai spesies pokok renek dan air pancut di kawasan laluan gazebo yang dibina berhadapan masjid. maksudnya, walaupun ianya berasal daripada eropah, sebenarnya senibina moore adalah senibina islam.



salah sebuah taman di alhambra, sepanyol.

boleh rujuk kat sini : http://en.wikipedia.org/wiki/Alhambra

dahulunya, gazebo ni tak ada taman. aku rasa ianya baru dibina dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini. sebab waktu aku datang dulu, tak ingat tahun bila, ada satu kolam yang besar sebenarnya untuk memudahkan orang khususnya lelaki untuk mengambil wuduk terus tanpa perlu pergi tempat wuduk kat dalam masjid. tapi mungkin atas faktor maintenance dan faktor nyamuk denggi mungkin buat port kat situ, maka ianya telah diganti dengan taman dan air pancut. kalau tak diubah dari kolam kepada taman sekalipun, tetap hampir sama dengan alhambra dan juga taj mahal, juga mempunyai kolam yang terletak di bahagian hadapan bangunan.

 alhambra, granada. sepanyol.

 taj mahal, agra. india.

alhambra dan taj mahal adalah senibina moore.

terdapat 4 buah menara kecil mengelilingi masjid ini. setiap satu menara mempunyai kubah berwarna hitam. keseluruhan bangunan masjid ini dicat dengan warna putih dan dilatari warna kuning krim untuk jendela dan pintu.


walaupun terdapat unsur senibina moore, namun dengan kepintaran arkiteknya, beliau berjaya memasukkan unsur kemelayuan dalam pembinaan masjid ini. paling ketara sekali pada daun tingkapnya. beliau menggunakan jendela papan yang biasa terdapat di rumah rumah kampung pada zaman dahulu untuk dijadikan tingkap masjid ini. uniknya, jendela papan ini masih kukuh dan seolah olah tidak reput walaupun telah berusia lebih daripada 100 tahun. atau to be exact, 113 tahun.


di kawasan sekitar masjid ini, telah dibina lanskap yang terdiri daripada rimbunan pokok pokok yang rendang untuk menyejuk dan meneduhkan kawasan masjid. lokasi masjid ini juga agak strategik kerana terletak di kawasan atas bukit yang menganjur ke laut. oleh itu, persekitaran ruang masjid kelihatan sentiasa sejuk dan nyaman walaupun cuaca kat luar panas terik.



di seberang sana ialah singapura.

ruang dalam masjid ini dibina dua tingkat. tingkat bawah untuk muslimin dan tingkat atas adalah untuk para muslimah bersolat. ruang paling bawah atau bawah tanah dikhaskan untuk tempat wuduk dan juga tandas untuk tujuan kebersihan. masjid ini boleh menampung kapasiti jemaah sehingga 3000 orang dalam satu satu masa. kebiasaannya, masjid ini digunakan oleh pelajar dari maahad johor yang terletak bersebelahan masjid, pekerja kerajaan dan swasta yang bekerja di sekitar kawasan masjid, dan pelajar pelajar dari sekolah yang berhampiran masjid ini. masjid ini juga menjadi salah satu tumpuan pelancong yang singgah melancong di negeri johor darul takzim.

lantai masjid diperbuat daripada batuan marmar yang diimport daripada Itali. disebabkan itu, ruang dalam masjid ini sentiasa sejuk walaupun tak ada sebuah aircond pun dalam masjid ni. masjid ini juga dibina secara open concept. pengudaraan dan pencahayaan dalam masjid agak baik. bila aku masuk ke dalam masjid ini dan aku kaji semula, baru aku tau yang sebenarnya, open concept dah lama wujud kat Malaysia. bukan baru lagi. tak percaya? tengok gambar kat bawah ni..


ni tingkat bawah. ada koridor yang luas di antara deretan jendela dan pintu pintu ke bahagian dalam ruang solat muslimin. setiap hari, pekerja akan datang dan membersihkan lantai masjid. jendela sentiasa dibuka untuk tujuan pencahayaan dan pengudaraan ruang dalaman masjid. di luar jendela adalah kawasan yang menghadap laut dan tanjung puteri.



ini pemandangan dari tingkat atas. nampak ruang yang terbuka kat awning warna biru tu? awning berwarna biru dipasang bertujuan untuk kalis hujan dan memberi efek sejuk di bahagian tengah masjid. dari dalam dah boleh nampak menara masjid.

hiasan dalaman masjid ni banyak bercirikan gaya eropah disulami dengan gaya nusantara. dan struktur binaan bahagian dalam masjid ni hampir sama dengan masjid imam syafie di mesir.


pengaruh senibina moore dan gaya eropah dapat dilihat pada kawasan tangga yang menghubungkan antara ruang solat muslimah dengan tingkat bawah. gaya nusantara pulak dapat dilihat pada bahagian pintu. pintunya diperbuat daripada papan dan terdapat kepingan kaca berwarna warni di bahagian atas pintu macam yang biasa dipasang di rumah kampung di Malaysia.



lampu lampu dalam masjid ini terdiri daripada chandelier yang diimport daripada Turki.

dan berikut ialah ruang dalam untuk para muslimin bersolat.


perhatikan di setiap tiang. 
ada rak buku mini untuk meletak al quran dan pelbagai jenis kitab.

yang ini kawasan dalam masjid imam syafie, mesir.
hampir sama, kan?

berikut pulak adalah pemandangan kawasan luar dan persekitaran masjid yang sempat aku snap.

pintu masuk ruang solat muslimah

ini pintu masuk bagi muslimin

 tangga luar untuk ke tingkat atas ruang solat muslimah

 anjung luar untuk majlis makan makan. agaknya la kot. 
makan je yang aku tau. huhu. oke fine.



ada awan besar yang memayungi masjid masa aku amik gambar ni.

dekat kawasan gazebo dan susur gajah kat luar masjid, ada seorang pelukis bernama zakaria atau nama timangannya pak ya. pak ya memang dah lama jadi pelukis bebas dekat masjid ni. beliau menjual karya hasil tangannya sendiri menggunakan bahan dan media warna air, pen dakwat, dan cat akrilik. kebiasaannya, beliau akan melukis di atas kertas pearl ataupun sutera bergantung kepada jenis media yang digunakan. karya beliau dijual dari harga serendah RM 30 bergantung kepada jenis karya.


kepada sesiapa yang masih belum berkunjung ke johor, jemputlah singgah ke masjid sultan abu bakar ni. masjid ini tidak pernah sunyi dengan kunjungan. walaupun tak secantik atau segah masjid alhambra, masjid al hassan dan masjid imam syafie yang sebenar, tapi masjid ini masih lagi setia meneruskan bakti teguh berdiri dengan meneduhi para muslimin untuk menunaikan kewajipan kepada yang Maha Esa walaupun telah berusia hampir 113 tahun. keindahan dan kebersihan masjid ini masih dipelihara sehingga ke hari ini. dapat disimpulkan daripada pemerhatian aku, rekaan luar bangunan masjid nampak penuh perincian yang teliti dan rekaan dalaman yang simple but elegant. melambangkan rakyat johor darul takzim. macam aku. eh? hahaha. oke tak kelakar langsung.

berikut ialah link research yang aku dah buat. terima kasih google.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Negeri_Sultan_Abu_Bakar
http://en.wikipedia.org/wiki/Sultan_Abu_Bakar_State_Mosque
http://www.arkib.gov.my/masjid-abu-bakar-johor3
http://cintajohor.blogspot.com/2012/02/sejarah-masjid-sultan-abu-bakar.html


sekian terima kasih.

3 comments:

  1. Cantik. Teringin nak kesini bila bce :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang cantik masjid ni. bila berkesempatan, singgah la solat di masjid ni.

      Delete
  2. lebih kurang masjid kat muar je..masjid kat johor ni sume lebih kurang sama

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...