mereka yang hebat

Monday, April 15, 2013

lagu damai penghujung benua asia


selamat datang ke kampung sungai buntu, pontian. johor darul takzim.



pucuk ubi. tepi jalan je sepanjang laluan. 
kalau nak makan petik je terus. segar!




 cari benda tersembunyi.



surau yang dibina semula menggantikan surau lama.
jauh lebih baik dari sebelumnya, siap tambah pagar lagi.

aku anak kampung!


bunga jenjuang.

kelapa muda yang sangat sedap diminum kalau waktu tengah hari panas terik.

tampuk kelapa. kalau rajin, kumpul banyak banyak jadikan bunga hiasan.
kalau malas macam aku, jawabnya.. err.. faham faham sendiri.

kepada sesiapa yang tak tau, benda ni namanya tajak kelapa.
buat daripada kayu.
fungsinya ialah untuk asingkan sabut dengan tempurung kelapa.

sabut kelapa. selalunya kalau kat kampung aku, 
sabut kelapa ni tujuannya sebagai bahan bakar.
*kita bakor~*










pokok nibong. tujuannya sebagai tiang untuk menambat bot.


yang bulat bulat kat sepanjang laluan berlumpur tu ialah 
bekas tapak kaki nelayan yang menolak bot ke laut.


sarang burung helang. buat pakai ranting kayu.


pokok api api.

pokok sebaru.

pokok piai - asal usul nama tanjung piai. 

pisang kapas. spesies pisang yang susah nak jumpa, bak kata ayah aku.

buah nam nam.

buah kelapa sawit.

heliconia sp. / bird of paradise / bunga sepit udang

buah pinang yang dah dibelah dua.
pinang ni yang orang selalu buat makan sirih tu. 
mula mula jemur buah pinang tengah panas sampai kering, 
kemudian dicungkil keluar isinya pakai sudu atau pisau.
aku dulu kecik kecik pernah amik upah buat benda ni.

ridiculously photogenic goat.

terima kasih pada ayah yang sudi bawak kami jalan jalan melihat alam di kampung sungai buntu, kampung tercinta ni time cuti sekolah. memang faveret ayah aku bawak jalan jalan tempat semulajadi meredah hutan macam ni. style kan ayah aku? yeah. oppa komando style.

disebabkan gambar terlalu banyak, maka aku malas mahu membebel panjang panjang. pepatah ada mengatakan, picture worth a thousand words. jadi, silalah menikmati keindahan alam ciptaan Allah ini. semoga kita sama sama mendapat manfaatnya.

berjumpa lagi di lain entri.
sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...