mereka yang hebat

Wednesday, March 27, 2013

kapal terbang kertas


tarikh : 21.03.2013, khamis.

pagi isnin itu merupakan hari terakhir dia di sekolah. aku langsung tak sangka dia akan pergi tinggalkan kami semua tanpa pamit segala.

hari khamis yang permai tempoh hari ialah khamis yang terakhir sebelum cuti sekolah. aku datang lagi ke kelas itu dengan harapan 'dia' hadir hari ini. aku nak tanya terus padanya, kenapa tulis 'cikgu batista mengamuk'. siapa cikgu batista? persoalan yang gedik mengacau fikiran aku sejak minggu lepas perlu segera aku hapuskan. semua dalam kelas berdiri memberi ucap selamat sejahtera. tapi aku langsung tak nampak kelibat dia. mana pulak dia pergi kali ni?

"mana hakimi?" (bukan nama sebenar)

"dia tak ada cikgu"

"dia pergi mana?" aku tanya zul.

"dia tak hadir, cikgu"

"kenapa dia tak hadir?"

"dia dah kena buang sekolah, cikgu"

satu kelas senyap tiba tiba macam ada malaikat lalu.

"awak biar betul.."

"betul, cikgu."

"eh.. takkan la dia kena buang sekolah."

"betul cikgu.." 

senyap lagi. dia yang aku tunggu sehingga hari ini, dah dibuang sekolah.
aku?
terdiam tanpa kata.

sumber : [link]

sebagai seorang cikgu matapelajaran sivik, aku dah gagal membentuk minda siviknya ke arah yang lebih baik.

mengenali dia seperti harapan aku yang dahulu pun belum terlaksana lagi. dia dah pun pergi.
suatu masa yang indah di lain hari, aku harap dapat bertemu dengannya lagi.
tanggungjawab aku masih belum selesai. dia tetap murid aku walau tak belajar lagi di sini.


tolong doakan perjuangan aku.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...