mereka yang hebat

Friday, February 3, 2012

pengalaman menjadi babysitter tak bertauliah



aku ada dua orang anak sedara perempuan. sorang bernama aina, sorang lagi bernama aira. ya. memang dua orang dak kecik tersebut teramat amat amat la cute. aku pun tak ingat dalam sehari berapa kali aku cubit pipi diorang. nasib baik diorang tak pernah mengadu kat ayah atau ibu diorang. nasib kau la, nak. hehehe.


dipendekkan cerita, aku ni tak la berapa nak keibuan sangat. tapi disebabkan kasih sayang yang terlalu banyak berada dalam diri aku ni maka aku pun merelakan diri aku untuk menjadi babysitter tak bertauliah bagi kedua dua princess yang comel ini masa cuti raya cina haritu. 


cheh. memula aku ingat diorang ni senang la nak take care. kacang goreng je. yelah. budak budak kudut yang masih lagi suci. masih belum kenal erti pancaroba dunia. aku bajet mesti diorang dengar cakap. ya. memang pun. tapi cuma bertahan lima minit je. masa tu aku terfikir. ini baru budak budak usia dua tahun setengah dengan enam bulan. nanti time aku praktikum, laaaagi ramai budak budak yang aku nak kena handle. tiba tiba aku rasa takut dengan budak kecik pulak. argh! selalunya aku tak macam ni. aneh. hahaha. 


semangat aku pada pagi yang permai tu tersangat la tinggi. excited ni nak jadik babysitter. tak pernah lagi merasa jaga dua orang anak sedara sekaligus. maka pada pagi yang permai itu, bangun la aina pukul 7.30 pagi dengan senyuman. kemudian dengan busuk busuk tu cium ayah ibu dia yang nak pergi work (kalau budak budak, busuk busuk pun wangi lagi. kalau yang umur cam kita ni.. kirim salam. haha). babai babai sikit, kemudian dia pun memulakan rutin harian dia. bagi dia sarapan, kemudian mandikan dia. sabunkan. pakai bedak wangi wangi. dah habis mandi, pakaikan baju. kemudian dia akan duduk kat ruang tamu. kemudian dia akan mulakan 'exercise pagi' dia dengan berlari satu rumah sambil tengok upin ipin yang dah direkod siap siap kat astro beyond sebagai selingan barang seminit dua.


aira pun bangun awal. bangun bangun je terus senyum. sama macam aina. kalau nak mandikan aira selalunya lepas aina mandi. takut kalau pagi sangat karang sejuk pulak. nanti tak pasal pasal demam seminggu jadinya. selalunya tukarkan pampers dia dulu. bagi dia susu. dah main dengan dia, ngok ngek sekejap, baru mandikan dia. dalam pukul 10 pagi ke atas. 


kalau tengok gaya aira, sebijik macam himawari yang dalam kartun shinchan tu. kalau dia nak bergerak, dia akan bergolek golek. macam ayam golek. pelik tapi benar sebab selalunya budak budak akan mengengsot macam suster ngengsot  tu. tapi aira lain. dia ada cara tersendiri untuk bergerak. mungkin dia belajar daripada kartun shinchan agaknya. hmm. kalau dibiarkan, mau bergolek sampai ke dapur jugak ah. tapi sekarang dia dalam fasa baru nak merangkak. nanti aku sebut la 'up'. dia boleh dengar dan ikut. cuma belum pandai nak majukan tangan dia ke depan untuk merangkak. tapi agaknya dah naluri budak budak kan.. selagi tak boleh, selagi tu la dia nak usaha sampai dia boleh. yang comelnya, dia cuba banyak banyak kali. aku cuma tengok dari jauh je. agah dia suruh datang dekat aku. 'sini.. sini' . jatuh, bangun, jatuh lagi, bangun lagi. berulang ulang kali. mana la budak tu tak geram, tak excited. last last bila dia dah penat, dia akan menjerit kuat kuat, sembamkan muka kat lantai, kemudian end up dengan nangis kuat gila sampai jiran sebelah rumah pun boleh tumpang dengar. masa tu la nanti aku baru dukung dia. usap belakang dia. sambil tepuk tepuk manja belakang dia, aku cakap.. 


dah jangan nangis. esok kita cuba lagi..
(cheh, macam la dia faham pulak kan.. haha)


dahsyat jugak anak sedara aku sorang ni. 


aira dah pandai mumbling. kadang kalau aku dengan emak berbual, dia pun sibuk jugak nak 'bercerita' sama. paling selalu dia mumbling 'atatatatata'. sebijik macam himawari. rambut je tak sama macam himawari, nak. atatatatata tu apa aira? entah. aku pun tak faham. selalunya hujung hujung tu aku akan sambung..


ha.. ye.. oh.. lagi?.. lagi?
(bajet faham walaupun tak faham. haha)


apa apa la nak janji kau bahagia.


aina pulak suka tengok youtube. dia suka ajak nenek dia (mak aku) suruh bukak youtube. nak tengok frog


nenek.. nak tengok fwwoogg.. (sambil tarik hujung lengan baju mak aku)


tu la mak. sape suruh ajar dak kecik tu tengok youtube. kan dah. haha. aku syak dia suka frog sejak zaman crazy frog dulu femes. tapi sekarang dia suka tengok frog yang real punya. ni bukan setakat katak yang real je. katak main lompat lompat, katak puru, katak bergaduh, katak kena makan dengan piranha, katak dah takde kepala tinggal kaki je pun dia tengok. yang peliknya, dia boleh tau pulak tu yang katak tu sakit sebab dah takde kepala. alahai. ekstremnya kau, nak! aku tanya la kat dia..


aina.. tak takut ke? tak geli ke?


dia selamba je jawab 'tak'.


tapi yang bagusnya aina ni, walaupun umur dia baru cecah dua setengah tahun, tapi naluri jadi kakak tu memang hebat. dia pantang sangat dengar adik dia nangis. kalau nangis dalam bilik, dia cepat cepat datang. siap tepuk tepuk adik dia sambil cakap..


adik jangan nangeshh.. jangan tatot.. aina ada..


si kecil yang tahu tanggungjawab. terharu betul aku. dia faham bila kita cakap 'jangan buat adik nangis..',  'jangan kacau adik', 'kesian kat adik'.. dan lain lain lagi la. rock memang rock si kecik sorang ni. tapi dia dah kenal erti kasih sayang. 


kadang kadang diorang akan buat freeshow WWE kat lantai ruang tamu. aira suka betul menyelit kat lengan kakak dia tu. kadang kadang sempat jugak aina 'hadiahkan' headlock kat adik dia. bergurau manja. berguling guling la diorang atas tilam sampai masing masing penat kemudian tido. haha.




selama dua hari aku jadi babysitter tak bertauliah tu, semangat aku boleh diibaratkan seperti hercules di pagi hari dan flat screen tv di waktu petang. kenapa flat screen tv? pernah tak korang ukur flat screen tv kat kedai elektrik berhampiran rumah korang? ya. pada waktu petang, lepas budak budak tido dalam pukul 4.30 petang, maka aku pun secara automatiknya akan jadi flat screen tv yang terdampar di atas katil. indah sungguh perasaan ini bila tilam empuk jadi sahabat yang gila kamceng lepas penat melayan budak budak seharian. haha.. 


antara pengalaman selama dua hari jaga budak budak ni, aku belajar banyak benda. antaranya :
1) seni membuat susu untuk budak umur 6 bulan dan 2 tahun setengah.
2) seni memandikan dan mencebokkan budak budak.
3) seni mendodoikan budak budak. 
4) seni bercerita.
5) seni 'piggyback' kanak kanak berusia 2 tahun setengah.
6) etc..


rindu pulak untuk next session babysitting. jangan nakal nakal tau.. 
see you soon, kids! :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...