20.02.2012
lokasi : kelas 3 delima
ujian bulanan 1, kertas jawi. 11.55 pagi.
budak budak.. kalau dah comel tu, comel jugak.
aku masuk kelas 3 delima untuk jaga ujian hari ni. kebetulan masa tu ialah kertas jawi. jadi aku seperti biasa melangkah masuk ke dalam kelas dengan penuh keyakinan dan semangat juang yang tinggi. (ewah ayat.. macam la hebat. haha).
ini expectation aku bila masuk kelas..
dan ini ialah realitinya..
rupa rupanya budak budak ni belum faham konsep ujian. kalau ujian kena senyap. jangan meniru. jangan bercakap. jangan berjalan. jangan main. jangan buat kerja lain. jangan itu. jangan ini. muka selamba je boleh bincang jawapan dengan kawan sebelah. tepuk dahi aku tengokkan budak budak ni.
lepas aku bagitau sikit peraturan 'jangan, jangan, jangan' tu, barulah kelas jadi oke sikit.. oke SIKIT je tau.
dipendekkan cerita, takkan la aku nak duduk kat meja guru kat depan kelas tu sambil melopong tengok diorang semua jawab ujian. jadi, atas dasar keprihatinan serta kasih sayang yang melimpah ruah dalam diri ini, dengan penuh dedikasinya aku pun berjalan antara meja ke meja. macam macam pesen posisi meja diorang ni. ada yang senget ke tepi, senget ke tengah, senget ke depan, yang rapat gila antara satu sama lain pun ada. ni strategi nak meniru ke apa ni? risau aku dibuatnya. (cheh cheh cheh.. sucinya ayat). yang mana meja rapat rapat tu aku dengan selamba kodok tolong renggangkan meja tu bagi pihak diorang. cikgu baik kan? miahahaha *gelak jahat* baru lega sikit rasa hati ini.. hai, senangnya dalam hati!.. lalalala..
tak sampai lima minit aku meronda satu kelas, aku repeat-peat-peat-peat-peat lagi berjalan dan berjalan pusing satu kelas sampai aku rasa dah macam F1 dah. entah berapa lap aku round pun aku tak ingat. tetiba ada la salah seorang anak murid aku datang menghampiri aku sambil menghulur kertas ujian dia pada aku.
anak murid : cikgu, soalan ni cakap apa? saya tak faham.
(sambil membaca sekali lalu arahan soalan, aku pun terjemahkan kat dia..)
aku : tulis jawapan dengan perkataan yang sesuai.
anak murid : terima kasih cikgu!
tetiba datang lagi sorang..
anak murid : ustazah, ni apa ni? apa tu 'kata pinjaman bahasa arab?
aku : ain (bukan nama sebenar), cikgu bukan ustazah ye.. (sambil senyum tak terkata apa apa)
anak murid : oh sori sori. cikgu, ni apa ni? apa tu 'kata pinjaman bahasa arab?
aku : aaaa... kata pinjaman bahasa arab tu maksudnya perkataan tu dalam bahasa arab, tapi ada jugak dalam bahasa melayu.
anak murid : tak faham. cikgu bagi la contoh..
bulat bijik mata aku bila dengar. macam nak mintak jawapan je gaya gaya dia cakap? unbelievable.. *terkebil kebil aku tengok budak tu*
aku : takpelah. macam ni. awak cuba buat dulu. letak je apa apa jawapan yang awak tau.. oke?
anak murid : oke cikgu!
tetiba muncul lagi dua.. tiga.. berebut rebut datang kat aku. eh. wait seminit. macam mana dalam sekelip mata bebudak ada keliling pinggang aku ni? oh mannn.. tak boleh jadik ni!
aku : oke oke.. sabar.. duduk tempat masing masing.. banyaknya soalan yang awak tak faham.. macam ni. duduk tempat masing masing. jangan bercakap, jangan bising. kalau nak tanya soalan, angkat tangan. nanti cikgu datang meja awak. jangan kerumun cikgu camni. oke?
habis je ayat aku tadi, separuh kelas angkat tangan dari tempat duduk masing masing..
YAAWWWW.. MAK AIH! APAKAH??
aku datang kat salah satu meja. baru nak tolong budak tu, ada budak budak lain dah berbunyi.. 'ehem.. ehem' la, batuk la, apa la.. yelah. aku dah pesan jangan bercakap. kudut bebenor bebudak ni. alahai!
kemudian, bila dah terlalu ramai yang angkat tangan, aku pun memutuskan untuk menggunakan strategi lain pulak. macam tak berkesan je strategi 'datang kat meja murid yang angkat tangan nak tanya soalan'. jadi, aku gunakan strategi 'siapa nak tanya soalan meh datang kat cikgu kat depan ni meh'.
habis je ayat aku 'siapa nak tanya soalan meh datang kat cikgu kat depan ni meh', pap! dah bebudak beratur pulak kat meja guru kat depan nun..
haila bebudak! korang ni kan..
aku pun teruskan dengan strategi aku itu. agak berkesan. tapi ada jugak murid yang datang depan berulang ulang kali dan tanya aku setiap soalan. semua soalan dia tak faham. masalahnya, ada salah satu soalan tu tentang 'imbuhan'. ada la dalam 3 soalan siap ada anak cucu cicit soalan dalam tiap tiap soalan. rupanya budak budak ni tak tau perkataan berimbuhan tu apa.
anak murid : cikgu, apa maksud ni cikgu? macam mana nak baca?
aku : (sambil membaca sekejap) oh. ini perkataan berimbuhan. soalan dia nak awak cari perkataan berimbuhan dalam petikan yang diberi kat atas ni ha.
anak murid : tapi cikgu.. perkataan berimbuhan tu apa?
aku bulatkan bijik mata. lagi sekali. nak, betul kau tak tau apa tu perkataan berimbuhan? seriously??
aku : perkataan berimbuhan tu macam perkataan biasa yang ada tambahan sama ada kat depan, tengah atau belakang dia. oke cikgu bagi contoh. kalau 'main'.. apa perkataan berimbuhan dia?
anak murid : err.. main.. main bola sepak?
what the.. makin besar bijik mata aku pandang dia. are you seriously serious??
aku : oke. cikgu bagi contoh lain.. masak?
anak murid : masak.. hmm.. nasi goreng?
*SPEECHLESS sambil ada efek bunyi angin sepoi sepoi bahasa...*
oke dia tengah buat lawak ke apa ni? tapi takde tanda tanda anak murid aku tu senyum atau nak gelak. beku je muka takde rasa bersalah langsung.
aku : err.. camni la. perkataan berimbuhan tu maksudnya dia ada ber.. me.. meng.. depan perkataan dasar tu.. hmm.
(secara tak langsung aku dah bagi jawapan kat bebudak satu kelas ni. OKE FINE..)
ada lagi satu soalan.. pasal imbuhan jugak. soalannya : padankan imbuhan dengan perkataan yang betul di dalam ayat berikut. jadi, ada la satu soalan ni.. perkataan dasar dia 'tangis'.. maka ramai la murid yang tanya aku..
anak murid : cikgu.. yang ni kan jawapan dia 'menangis'.. macam mana saya nak jawab.. dia tulis 'tangis'.. kalau 'nangis' boleh jugak saya jawab..
ada murid lain tanya jugak pasal soalan yang sama.
anak murid : cikgu.. betul ke soalan ni? ada ke perkataan 'tangis'? kenapa dia tulis huruf 'ta' cikgu? susah dah saya nak jawab.. tapi saya dah tau memang jawapan dia 'menangis'..
aku hanya mampu pandang dia. nak 'menangis' aku dengar soalan dan penjelasan dia tu. haish. kudutnya la hai..
aku : takpe. boleh. awak tulis jelah imbuhan yang awak rasa sesuai ye.. kalau awak rasa perkataan 'menangis' tu betul.. awak buat je.. oke?
lagi sekali. secara tak langsung aku dah 'ter'bagitau jawapan kat diorang.. tengok.. aku memang cikgu yang baik kan? huhu.. aku taktau la nak gelak ke nak menangis dengan statement aku ni..
selebihnya pasal tulisan jawi. ada perkataan yang diorang tak boleh baca sebab tak tau nak sebut macam mana. contohnya perkataan 'menegakkan', 'menggembirakan', dan 'dakwah'. perkataan dakwah tu ejaannya dal 'ain wau ha. diorang tak boleh pronounce dan taktau apa maksud dakwah. oke.. aku cuma mampu cakap kat diorang.. 'buat jelah apa apa jawapan yang awak tau ye.. cuba usaha buat. cikgu nak tengok siapa yang boleh dapat markah 100 untuk ujian jawi ni..' dan murid murid tu hanya mampu berkata..
tidaaaakkk cikguuuu..!! (macam trauma je bunyinya. haha)
tak kisahlah, nak. janji korang bahagia sudah.
nasib baik sepanjang ujian tu, diorang behave. tak macam masa first waktu ujian aku masuk kelas tu. yang pastinya, bila dah habis je ujian, biasalah, berlumba lumba kemas barang bagai. tak sabar dah nak balik. yelah. paper last untuk hari tu kot. sape yang tak nak balik awal, kan?
esok lusa punya ujian.. apakah lagi perangai dan kerenah budak budak ni ye, agaknya? *berfikir*
kenangan masuk kelas 3 delima masa ujian tadi buat aku senyum meleret sampai sekarang. sabar jelah, wok! budak budak.. kalau dah comel tu, comel jugak. hihi :)
dah habis. sekian terima kasih.
No comments:
Post a Comment