mereka yang hebat

Sunday, January 15, 2012

yo, jenny!


semalam.. aku, housemate tersayang dan kak ngah pergi makan kat kedai bola. ala, kedai yang jual menu nasi goreng ikut nama kelab tu. aku order nasi goreng barca sebab nasi goreng barca sedap. mira order nasi goreng liverpool, kak ngah order nasi goreng man u. bila nasi goreng tersebut sampai, kitorang pun makan. walaupun aku sekarang sedang menderita ulser penangan makan mcd dengan gelojoh haritu, tapi aku gagahkan jua diri ini untuk menghabiskan nasi goreng yang telah aku order itu sebab dah hampir dua hari aku tak makan. kalau masuk hari ni aku tak makan jugak, mau demam dua tiga hari jugak nanti. tak sanggup pulak rasanya nak demam bila fikir hari isnin ada kuliah. (bajet pelajar cemerlang)

dipendekkan cerita, masa balik daripada makan kat kedai bola tu, tetiba ada la seekor makhluk Allah iaitu seekor kucing sedang melintas jalan tanpa menoleh ke kiri dan ke kanan. macam anak ayam. tapi ini kucing ya. bukan anak ayam. lepastu, nasib baik sempat elak. mira pun berhentikan kereta dan kak ngah pergi amik kucing yang berbulu lebat tu bawak masuk dalam kereta. kesian dia. hidung dia ada luka. nasib baik dia tak buta. badan kurus kering. tinggal tulang je. tak tau la dah berapa hari tak makan. bila pegang macam pegang feather duster yang warna warni tu je rasanya. ringan sangat. sedih betul. kitorang pun decide untuk pergi klinik haiwan kat senawang sebab doktor haiwan kat situ baik hati. lagipun tu je klinik haiwan yang ada kat seremban ni. nasib baik klinik tu tak tutup lagi.

sampai kat klinik tu, kitorang pun jumpa la doktor tu. doktor tu diam sekejap. dia pandang kitorang tiga orang dengan pandangan penuh tanda tanya.

doktor : baru jumpa ke ni?
aku : ha'a doktor. kenapa? dia dah nak mati ke?


doktor tu senyum. meleret.


doktor : eh. taklah. saya cuma syak dia ada fungus. tapi mungkin jugak tak. kita andaikan dia ada luka biasa. mungkin boleh sembuh lagi dua tiga hari. sebab kalau fungus, dia akan ada luka luka kat bahagian badan yang lain.  
kami bertiga : oohhhhhh..
doktor : takpe. saya bagi ubat. nanti bagi dia makan. lagi dua minggu datang kat klinik ni lagi sekali, ya.
kami bertiga : oke.


macam biasa. setiap kali aku terjumpa kucing terbiar tepi jalan, aku suka betul bagi nama john. sebab aku suka johnny depp. sebab johnny depp cool.

tapi, rupa rupanya kucing tu betina la pulak. jadi, daripada elok elok nama johnny, nama dia terus bertukar jadik jenny. simple. tak pasal pasal jadik jenny.

dan oh, kucing tu baka mix. kacukan parsi dan siberia aku rasa. warna kelabu campur perang. mata bulat warna gold. kelas kau maria! aku syak dia pernah dibela. yelah. baka mahal kot. mungkin dia sesat atau tuan dia buang dia. kesian jenny.

comel gila. harap harap dia cepat sembuh. boleh jadi peneman aku dengan housemate aku. taklah sunyi sangat rumah nanti bila ada jenny. lain kali aku upload gambar jenny bila dia dah sihat sikit. kalau aku upload sekarang nanti ada yang menangis karang.

welcome home, jenny.

1 comment:

  1. jnji upload gmbar kucing tu tau.heee..nk tgok.:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...