mereka yang hebat

Saturday, July 2, 2011

al-fatihah buat puan adibah


02.07.2011
7.45 pagi.

aku dikejutkan dengan berita pemergian puan adibah pagi ni.

tersentap sekejap. terpinga pinga.

minggu ni puan adibah ambil alih kelas dr. khairuddin. beliau pensyarah baru. kami sempat belajar dengan beliau dua hari je. dua hari yang sangat bermakna. muka beliau ada iras iras sikit dengan ustazah roslina. gaya cakap pun hampir sama.

beliau sangat sporting. walaupun usia beliau 44 tahun, tapi gaya beliau macam muda belia. ceria. sporting. bersahaja. kelakar. aku pasti di rumah juga beliau ialah seorang ibu yang baik kepada dua orang puterinya yang masih kecil lagi.

sayangnya kami tidak sempat bersama masa hari jumaat iaitu kelas terakhir bersama beliau. ada hal yang perlu diuruskan katanya. beliau ada amanatkan kerja yang perlu kami siapkan melalui ketua unit kami. pesanan terakhir beliau kepada kami..

"saya takut tak sempat nak beri kerja ni pada awak. yelah. lepas ni kita dah tak jumpa lagi. sampaikan salam saya pada kawan kawan awak yang lain ya. selamat berpraktikum. hati hati bila bawak kereta nanti.."

bila mengenangkan bahawa itu ialah kerja terakhir yang beliau berikan kepada kami, aku terdiam sendiri. walaupun sekejap tempoh kami bersama, namun segala senyum, cerita, dan gurauannya masih terngiang ngiang lagi di ingatan. tak sempat rasanya nak berkenalan lebih lanjut. Allah lebih sayangkan beliau. perginya beliau dengan cara yang senang dan wajahnya juga bersih dan tenang. kami sekelas sempat memberi penghormatan terakhir kepada beliau.

dan pemergian beliau pada petang jumaat semalam membuktikan betapa agungnya kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya. ya. semalam, 1 julai 2011, merupakan hari lahir anak bongsunya.

al-fatihah buat puan adibah. semoga Allahyarhamah ditempatkan dalam kalangan orang orang yang beriman.. amin..

6 comments:

  1. aku sgt tkejut dgn brita ni..ayat yg die ckap 2 pn aku ingat..al-fatihah

    ReplyDelete
  2. ah cai: sama sama kita doakan..

    namumora: sama la. masa arwah ada kau rajin lukis muka beliau dalam kelas kan.
    sayangnya sekejap je kita dengan beliau.
    al-fatihah..

    ReplyDelete
  3. al-fatihah.
    :(






    jom singgah n follow belog fyna.
    http://inibelogfyna.blogspot.com/
    :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...