mereka yang hebat

Wednesday, June 26, 2013

a thousand words


review movie di malam hari. bagaikan pungguk rindukan bulan. supermoon. superman. dan lain lain.

intro ni bukan puisi. aku tak jiwang kali ni. aku memang suka merepek pun. biarlah.

aku nak review sebuah movie yang bertajuk a thousand words. filem ni telah dikeluarkan secara rasminya pada mac 2012. filem ini aku nak review sebab ianya mendapat rating yang sangat teruk di website rotten tomatoes dan gagal box-office. but, you know what? aku rasa filem ni taklah seteruk rating yang diberikan oleh orang awam. it's just a rating, right? 

and it won't affect me after all until i watch it for myself. peduli la dengan rating ke apa. ada apa dengan rating?


bayangkan kalau anda hanya ada seribu perkataan sahaja lagi. what would you speak?

filem ini telah diarahkan oleh Brian Robbins pada tahun 2008. selepas 4 tahun produksi, barulah filem ini diterbitkan secara rasmi pada tahun 2012. barisan pelakon yang membintangi filem ini ialah eddie murphy, cliff curtis, kerry washington, dan clark duke. genrenya ialah komedi / drama. durasi filem ini ialah 1 jam 31 minit dan mendapat 3 pencalonan dalam 33rd Golden Raspberry Awards iaitu worst picture, worst actor (eddie murphy), dan worst screenplay.

filem ini mengisahkan seorang lelaki yang bernama jack McCall (eddie murphy) yang merupakan seorang ejen yang mencari penulis untuk sebuah syarikat penerbitan buku. beliau juga suami kepada caroline (kerry washington) dan bapa kepada seorang anak. jack McCall merupakan seorang yang berlagak gila, berkeyakinan tinggi, suka bercakap dan akan menggunakan apa jua cara untuk mendapatkan sesuatu yang diinginkannya.

takdirnya berubah apabila jack cuba untuk mendekati seorang pakar motivasi yang bernama dr. sinja (cliff curtis) untuk mendapatkan manuskrip hasil tangan dr. sinja untuk diterbitkan. tapi, nasib jack malang apabila jack 'berjodoh' pula dengan pokok ajaib iaitu pokok bodhi yang akhirnya mengubah seluruh hidup jack dan keluarganya. you know.. pokok yang pelik. yang mendatangkan masalah pada jack dan keluarganya.

ini bukan cerita jack and the beanstalk, ok. aku serius ni.

ini la dr. sinja. memang shincha-bayo.


 PA beliau, aaron (clark duke)





aku jarang menonton genre seperti ini tetapi i give it a try sebab terkejut dengan rating yang rotten tomatoes bagi pada filem ini. di manakah silapnya? penonton menyalahkan bintang utamanya iaitu eddie murphy yang memang terkenal sebagai 'verbal actor' yang sangat berkesan dalam filem filem yang telah dibintanginya sebelum ini. a thousand words telah menarik hak keistimewaan beliau untuk bercakap, menyebabkan penonton merasakan filem ini hambar dan kurang daya penarik. tapi bagi aku pula, tak salah eddie mencuba sesuatu yang baru. biarlah dia. lakonan beliau pun bukannya teruk sangat dalam filem ni sampai boleh dikategorikan 0 oleh rotten tomatoes. sesuatu yang sangat tidak adil buat eddie murphy. 


filem yang dikatakan teruk ini, masih mengangkat mesej yang bertemakan kekeluargaan walaupun mesej itu agak tersembunyi dan tidak ditonjolkan secara 100%. boleh dikatakan bahawa kita bukan hanya disuap dengan komedi slapstik dan cerita kosong semata mata, tetapi sebaliknya sebuah hiburan yang bermakna bagi penonton. namun begitu, aku tak nafikan bahawa filem ini adalah hiburan ringan dan tidak memerlukan intuisi atau daya fikir yang berat.

walaupun rating filem ni sangat teruk dan banyak dapat komen yang negatif, tapi percayalah, filem ini sebenarnya berbaloi untuk ditengok. tak la seteruk yang disangka. so-so. aku tak boleh bagi full star, sebab masih ada kurang di sana sini dan mungkin sebab genrenya bukan my cup of teaso, aku bagi 3.5 / 5 untuk cerita ni. 

untuk trivia, boleh pergi ke link berikut :
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Thousand_Words_(film)

selamat menonton!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...