mereka yang hebat

Monday, June 10, 2013

irreplaceable


this moment will never be replaced.
thank you so much.
*teary eyes*



i hate goodbye.

Monday, June 3, 2013

tips pembelajaran matematik style cikgu hush


ya. aku bukan seorang guru opsyen matematik. tapi disebabkan aku mengambil alih tugas dan diberi tanggungjawab untuk mengajar subjek matematik bagi pelajar tingkatan 3, maka aku dengan rasa rendah diri ingin berkongsi beberapa tips mengajar matematik yang dapat aku rumuskan daripada pengalaman aku mengajar subjek ini. tak suka tak apa, ini cuma teknik dan cara aku mengajar subjek ini khususnya untuk murid yang berada pada tahap penguasaan matematik yang lemah.

1. terangkan konsep. beri pemahaman asas bagi setiap topik. bila dah ada asas yang betul, murid senang faham benda atau isi yang kita ajarkan. sebagai contoh, kita nak ajar bab isipadu pepejal dan geometri. kita mesti terangkan dulu apa itu isipadu? kenapa disebut isipadu? apa yang membezakan isipadu dengan luas atau perimeter? bila murid faham konsep, dia akan dapat membezakan dan tahu cara untuk buat jalan kerja. gambaran tu lebih kurang ada bila kita sebut sekali lagi tentang sesuatu topik yang kita ajarkan tu lain kali.

2. beri contoh ABM yang maujud. contohnya, kalau nak ajar graf, bawa sekali graf gabak sebesar 1/3 papan putih tu dan gantung depan kelas. jangan malas nak bawak mak nenek pembaris panjang, atau blok bongkah kayu pepejal geometri, atau kotak untuk ajar topik bentangan. tak kira la kita mengajar kelas depan atau kelas belakang. sebabnya, bagi aku, subjek matematik ialah subjek yang memerlukan daya kognitif yang tinggi. jadi, tak salah kita guna pendekatan visual untuk tingkatkan pemahaman pelajar. learning maths should be fun, bukan stressful.

3. elak buat perbandingan tahap IQ murid. pisang setandan masaknya tak sama. begitu juga murid dalam kelas. tak bolehlah expect semua murid punya tahap IQ sama. kita tak boleh expect penerimaan semua murid atau pelajar adalah sama. tak semestinya kalau kelas depan, dia cepat tangkap semua yang kita ajarkan depan kelas. ada juga pelajar yang akan tertinggal di belakang dan memerlukan bimbingan guru dalam melaksanakan sesuatu latihan matematik. mungkin dia kurang kat subjek matematik, tapi lebih kat subjek lain. kognitif untuk memahami matematik adalah lebih tinggi kerana memerlukan jalan kerja dan pengiraan yang kadangkala kompleks. so, kesabaran seorang guru dalam mendidik amatlah diperlukan. apa salahnya ulang sesuatu topik atau jalan kerja yang murid tak faham sampai dia jadi faham daripada mengajar laju macam shinkansen tapi pelajar tak faham sepatah haram. itu namanya pembelajaran yang sia sia. kalau dia tak faham faham juga, jangan paksa. beri masa. sebaiknya beri pemahaman kepada topik yang lebih mudah. biar sedikit yang dia faham daripada langsung tak faham apa apa.

4. beri contoh atau analogi yang dekat dengan pelajar. contohnya, ajar topik algebra, kita boleh bagi contoh jiran atau keluarga. kalau indeks, boleh bagi analogi adik angkat/ kakak angkat/ abang angkat. atau kalau pelajar suka makan, bagi analogi yang berkaitan dengan makan. usia remaja macam sekarang ni, biasa la. lagi dihalang lagilah dibuat. ye dak? daripada kita sekat sekat, baik la kita create the situation jadi satu analogi. gelak memang la gelak jugak time P&P dalam kelas, tapi atleast apa yang kita ajarkan tu masuk la jugak dalam kepala. tak ada la boring je. sebenarnya bila kita buat analogi yang fun, kita akan gelak. bila gelak, hormon adrenalin akan terangsang menyebabkan darah akan circulates satu badan dengan lebih pantas. maka, otak akan berfungsi dua kali ganda lebih baik menyebabkan apa yang kita pelajari akan lebih senang nak faham. lagi satu, analogi yang berkesan menyebabkan pelajar lagi senang nak relate dengan kehidupan seharian dan kemudian, dia akan automatik ingat macam mana nak jawab bila berhadapan dengan soalan yang sama lain kali. simple kan?

5. buat sendiri lembaran kerja mengikut tahap. macam aku, aku suka buat secara topikal (ikut topik). jangan ambil bulat bulat terus daripada buku. pilih soalan mengikut tahap murid dalam kelas. sebabnya kita buat pengukuhan secara masteri. kita detect sendiri kelemahan pelajar kita mengikut susunan topik. beri penekanan lebih pada topik yang mereka paling lemah. tetapkan bilangan soalan. contohnya bagi 15 soalan dan bincangkan bersama dalam kelas. pecahkan soalan mengikut aras rendah, sederhana dan tinggi (ikut taksonomi Bloom). kemudian, buat survey peratusan kasar yang boleh menjawab ikut nombor soalan. kadang kadang, ada juga soalan yang berkaitan konsep pun tetap salah. kita ingat benda tu senang tapi biasalah, careless mistakes.. careless mistakes everywhere. bila agak agak pelajar boleh buat soalan yang kita bagi tu, naikkan lagi aras jadi lebih susah sampai kita yakin pelajar boleh jawab soalan tanpa bimbingan guru.

6. last sekali, macam biasa, baru buat soalan past years. soalan past years ni bagus dibuat sebab kita boleh tau corak soalan, kehendak soalan, skema pemarkahan dan sebagainya. nak kata exam oriented tu, nak buat macam mana kan.. memang tak boleh elak. kalau ikutkan aku memang nak buat soalan topikal je sampai habis tapi mengenangkan yang PMR tu dah tunggu bulan 10, memang kena juga bagi pelajar buat past years question. selain untuk ulangkaji bagi ingat, pelajar akan lebih yakin untuk jawab soalan matematik sampai satu tahap 'ala, kacang goreng je ni u'olls'. hah. gituuu.


setakat sini dulu tips daripada cikgu hush. aku bukan guru opsyen matematik. tapi apa salahnya aku kongsi sikit apa yang aku tahu. lain orang, lain cara mengajarnya, ye dak? haha. whatever.

dan buat pengetahuan anda semua, aku dulu selalu gagal matematik. dan sekarang aku tak nak murid aku gagal sebab aku bagi ajaran yang salah. jangan takut. kalau susah, kita belajar la sampai pandai. mustahil dan bodoh tu tak wujud, yang wujud cuma malas atau rajin sahaja.

lain kali aku share lagi.

sekian terima kasih.

Sunday, June 2, 2013

hikmah angka 5


"peliharalah iman kamu dengan memperbanyakkan sedekah, bentenglah hartamu dengan mengeluarkan zakat dan tolaklah gelombang bencana bala dengan sentiasa berdoa kepada Allah"


5 penyakit orang berharta :
  • panjang angan-angan
  • tamak
  • bakhil
  • tiada sifat warak
  • lupa akhirat
5 penawar kepada hati :
  • bergaul dengan orang soleh
  • membaca Al-Quran
  • mengosongkan perut
  • qiamullail
  • bermunajat kepada Allah pada waktu dinihari
5 perkara yang mesti dijaga :
  • agama
  • jiwa
  • maruah dan keturunan
  • akal
  • harta
5 pertanyaan yang mesti dijawab :
  • apakah anda mampu menegur tanpa menimbulkan kemarahan?
  • apakah anda mampu menolak tanpa mengecilkan hati?
  • apakah anda mampu tertawa bersama apabila kelucuan itu bersangkut dengan diri anda sendiri?
  • apakah anda mampu memelihara semangat jika menghadapi suatu kegagalan?
  • apakah anda mampu tenang ketika menghadapi sesuatu darurat?
5 punca kecelakaan iblis :
  • tidak mengaku berdosa
  • tidak menyesal terhadap dosa
  • sombong dan tidak rasa diri hina
  • enggan bertaubat
  • putus asa terhadap rahmat Allah
5 pesanan Allah kepada Rasulullah s.a.w :
(pada malam Baginda dimikrajkan, Allah berpesan kepada Baginda dengan lima perkara)
  • janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau.
  • jadikan cintamu kepada-Ku sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.
  • bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.
  • putuskan harapan daripada makhluk kerana sesungguhnya mereka itu sedikit pun tidak ada kuasa di tangan mereka.
  • rajinlah mengerjakan solat tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu beserta qiamullail.
5 rukun kecemerlangan :
  • amanah
  • kemesraan
  • kepimpinan unggul
  • akhlak mulia
  • keperkasaan jiwa
5 perkara yang tidak boleh ditangguh :
  • melayan dan menjamu tetamu
  • menguruskan jenazah
  • melunaskan hutang
  • mengahwinkan anak perempuan apabila dia baligh
  • segera bertaubat

*dipetik daripada majalah 'Anis' bil. 190, edisi bulan Jun 2013.
artikel ialah sumbangan Allahyarham Ustaz Rujhan M. Razali. Al-Fatihah.


semoga kita sama sama mendapat manfaatnya.
sekian terima kasih.



Saturday, May 25, 2013

Friday, May 17, 2013

penjenayah fesyen


kadang kadang kita rasa banyak benda kita nak buat, tapi masa makin suntuk.
membuatkan apa yang kita rancang dan nak sangat buat tak tercapai.

aku seorang fashion disaster. penjenayah fesyen. dulu dulu masa zaman sekolah ataupun belajar kat maktab, aku akan pakai baju kurung dengan sneakers dan backpack converse kesayangan aku walaupun aku pergi ke kuliah. tudung dengan baju kurung jarang matching. selamba badak je aku sauk apa yang ada dan pakai. pernah sekali tu sebab kemalasan yang menggila, aku pakai je apa yang aku nampak depan mata. aku pakai tudung biru muda dengan baju kurung hijau pekat. betul betul macam bangla. sampai pernah kena tegur dengan pensyarah. dan digelar 'penjenayah fesyen' oleh kawan aku. betapa susahnya aku nak biasakan diri pakai pakaian formal dari atas sampai bawah full set dan memakan masa bertahun tahun untuk aku berubah.

aku pun tak tau adakah sebab aku ini degil ataupun ego. tapi yang pastinya, aku sangat selesa tanpa kasut tumit dan beg tangan yang merimaskan. fungsi sneakers yang aku pakai adalah untuk mengelakkan aku jatuh terpelecok tiba tiba di khalayak ramai ataupun melecet dekat tumit kaki akibat lama berjalan atau berdiri. dan fungsi backpack adalah untuk aku letakkan telekung bila aku nak berjalan ke mana mana, dan mengelakkan daripada aku sakit bahu akibat pakai beg tangan yang cuma boleh bawak sebelah bahu je. tapi seriously, dengan gaya yang macam tu membuatkan orang rasa pelik dan asyik suruh aku berubah untuk jadi lebih feminin.

tapi sejak aku masuk mengajar kat sekolah menengah, benda tu berubah sikit sikit. aku agak pelik bila students lebih pandai fesyen berbanding aku. nampak sangat yang aku ni out-dated dan buta fesyen. haha. aku ada seorang student, yang lebih suka tengok aku pakai tudung bawal berbanding selendang. bukan ke selendang dah jadi satu trend sekarang ni? ramai je umat manusia yang pakai selendang lilit lilit bagai nak gila. cantik je aku tengok. aku pakai selendang sebab ianya lebih mudah dipakai berbanding tudung bawal. ada selendang aku yang tak payah digosok. tapi student aku yang sorang ni terbalik. dia lebih suka the plain tudung bawal. whaaa? satu persoalan bermain di fikiran aku..

hipsterkah dia??

HAHAHA. oke tak kelakar.

dan kebanyakan masa bila aku pakai selendang, dia akan minta aku pakai tudung bawal. peliknya dia.

kesian selendang selendang aku dah lama terabai. dan aku pulak kena rajinkan diri menggosok tudung bawal pada setiap malam sebelum pergi ke sekolah. dan ini menyebabkan kebanyakan masanya aku sentiasa bertudung bawal daripada berselendang. pelik tapi benar.

kadang aku pakai juga selendang, kalau aku malas nak pakai tudung bawal ataupun sebab aku rasa selendang tu lebih matching berbanding tudung bawal.


dan sekarang ni, 24 jam yang kita ada sehari, terasa cepat berlalu pergi.

masa hari guru semalam, ada antara students yang hadiahkan selendang pada aku. masa makin suntuk. aku rasa tak sempat untuk aku pakai semuanya. lagipun kebanyakannya selendang bercorak, dan baju kurung aku pulak tak banyak yang plain colour.

bilanya aku nak pakai kedua duanya macam ni?

banyak benda yang tak terlaksana lagi. dan semakin hari itu dekat, aku semakin rasa kosong.
aku rasa macam apa yang aku bagi kat mereka selama ni tak pernah cukup. kalau boleh, aku memang nak puaskan hati semua orang sebelum aku pergi. supaya tak ada hajat yang tak tertunai dan tak ada hati yang terkilan disebabkan sikap aku yang tidak peka.



biar masa ini beku dan menjadi kenangan terindah untuk kita semua.





apa yang pasti, lepas ni keadaan takkan sama macam rutin hidup aku yang sekarang. 
tipu kalau aku tak rasa apa apa.







oh. how i hate this feeling!


Sunday, May 12, 2013

ignorance is bliss



kadang kadang kita rasa nak buat tak tau dengan semua benda.

ignorance is bliss.

penat.

harap harap esok bangun lagi dan teruskan kehidupan seperti biasa.





good night peeps.



Sunday, May 5, 2013

kerana sayang


sesungguhnya Allah memberi kita sesuatu yang kita perlukan, bukan sesuatu yang kita mahukan.

kerana kita ialah hamba. yang menjadi pemilik hati kita ialah Allah. maka Allah lebih mengetahui segala sesuatu yang tersembunyi dalam hati kita walaupun ia hanya bisikan yang sementara.

oleh itu, tugas kita ialah berusaha yang terbaik. tetapi kadangkala, mungkin apa yang kita usahakan dan rancang itu adalah sesuatu yang kita mahukan, bukan apa yang kita perlukan. kadang kadang, walau bagaimana baik dan hebat sekalipun perancangan kita, yang berkuasa untuk menentukan hanyalah Allah, yakni sebaik baik perancang.

ingatlah, berdoa juga adalah salah satu usaha. berdoa itu ibarat kita 'online' terus apa yang terbuku dalam hati kita pada Allah. mungkin apa yang kita doakan takkan termakbul dalam masa terdekat, dalam satu atau dua hari, atau sebulan, atau setahun.. kerana Allah nak tengok sejauh mana kesungguhan hamba-Nya dalam usaha untuk memohon sesuatu. seberapa sabarnya manusia dalam menjadi hamba-Nya yang dikasihi. seberapa tingginya iman sebagai seorang Muslim yang sejati. kerana dalam proses mendidik hati, pasti memerlukan kesabaran dan iman yang tinggi. Allah takkan menguji hamba-Nya dengan sia sia. seseorang yang lambat diperkenankan sesuatu oleh Allah, akan melipat gandakan usahanya lagi, akan menanamkan kesabaran dengan lebih tinggi lagi, dan lebih mengenali Yang Maha Khaliq dengan lebih dekat lagi. seseorang yang lambat dimakbulkan doanya, akan lebih menghargai sesuatu apabila telah mendapat apa yang dipohon atau dihajatkan selama ini.


ketika Allah rindu pada hambaNya, Dia akan mengirimkan sebuah hadiah yang istimewa melalui Jibril a.s yang isinya adalah ujian. dalam hadith Qudsi Allah berfirman :
"pergilah kepada hambaKu lalu timpakanlah berbagai ujian kepadanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"  - (hadith riwayat Thabrani dari Abu Umamah)                                                          

andai kata sesuatu itu ditakdirkan bukan menjadi milik kita selepas kita berusaha yang terbaik, yakinlah bahawa Allah telah mempersiapkan sesuatu yang lebih baik buat kita. mudah sahaja. sebabnya Allah sayang kita. bukti? udara untuk kita bernafas sekarang. percuma. walaupun berapa banyak maksiat dan dosa yang kita lakukan setiap hari di atas muka bumi Allah ini. setiap ujian yang Allah datangkan kepada kita, petanda bahawa dalam jutaan manusia di atas muka bumi Allah ini, Allah telah melihat kita yang sangat hina dan kerdil ini dalam segenap keramaian manusia. ajaib bukan? maka yakinlah bahawa sesuatu itu datang dengan rahmat Allah. dan perginya sesuatu yang kita sayang juga dengan rahmat Allah. setiap apa yang berlaku itu mempunyai hikmah yang terselindung, yang hanya dapat dibaca oleh hamba-Nya yang melihat dengan menggunakan mata hati. wallahu'alam.

rezeki itu satu ujian. kejayaan itu satu ujian. kegagalan itu satu ujian. kecantikan itu satu ujian. kekurangan itu satu ujian. pujian itu satu ujian. kejian itu satu ujian. perasaan sedih itu satu ujian. perasaan cinta dan sayang itu juga satu ujian.

"... boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." - (Surah Al-Baqarah : ayat 216)


ya. kerana Allah sayang kita.



sumber rujukan : http://dirihamba.blogspot.com/2012/05/allah-memberikan-apa-yang-kita-perlu.html




sekadar renungan bersama dari seorang hamba Allah yang khilaf.

sekian terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...