mereka yang hebat

Wednesday, September 5, 2012

penghuni baru


hari ni aku nak perkenalkan penghuni baru rumah aku. aku pilih dia ni sebab dia murah, tapi cantik dan senang nak jaga. ni ialah bunga ros jepun. atau nama saintifiknya portulaca grandiflora. aku beli kat nurseri minggu lepas. ada empat pokok aku beli. semuanya warna lain lain. sepokok RM 1.00 je. kemudian aku beli pasu dia sekali. tapi cuma dua pokok je yang baru kembang bunganya. lagi dua pokok macam merajuk je. hehe. mungkin sebab dia kena kongsi tempat kot, sebab tu kena bersaing untuk kembang. takpe. esok lusa kembang la tu.  

gambar ni aku baru amik semalam masa dia tengah betul betul kembang waktu tengah hari. tapi sekarang ni musim hujan. jadi, susah sikit la nak tengok bunga ni kembang. senang je nak jaga budak budak comel ni. tiga hari sekali bagi dia 'minum'. dua minggu sekali bagi dia 'makan'. letak kat tempat yang kena cahaya matahari. 

aku saja beli pasu gantung. sebab aku recycle balik tempat gantung tuala yang dah tak boleh guna tu. aku modified sikit dengan spray warna putih. siap. lagipun aku rasa kalau bunga ni digantung nampak lagi classy. tambah lagi dinding rumah yang macam ala ala vintage. simple but nice.






anak anakku,
mak akan jaga korang baik baik, ok?


sekian terima kasih.

1 comment:

  1. http://www.google.com.my/search?q=portulaca&hl=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=54lMUKzMIsHqrAfe_YHADQ&ved=0CDUQsAQ&biw=1280&bih=709 sedikit2 lama2 jadi taman..mum.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...