mereka yang hebat

Tuesday, September 30, 2014

demi waktu demi nina


assalamualaikum.

dah lama tak menaip depan laptop macam ni. sejak ada smartphone, dah jarang online pakai laptop melainkan kalau balik rumah mak ayah. bagus juga. tak ada lagi masalah berat bahu nak mengangkut ke sana ke mari.

hari ini aku nak review sebuah novel hasil tulisan Nisyah. seorang novelis yang selalu buat orang berfikir dengan tulisannya. apa yang akan aku review ni memang tak ada kaitan dengan cik penulis sebab aku tulis review ni secara profesional. tiada attached feeling dengan penulis secara langsung ataupun tidak.



tajuk novel ini ialah 'Demi Waktu Demi Nina'. baru je keluar akhir bulan ogos. novel ini bagus untuk dibaca oleh manusia yang ingin berubah dan suka kepada perubahan. kita, manusia, selalu ada persepsi negatif pada masa silam orang lain. jangan tipu. kita semua bukan suci bersih hatinya. mesti akan ada tanggapan serong seolah-olah dekat dahi 'pendosa' tu ada label. macam macam kita labelkan orang sesedap rasa. tapi novel ini mengajar kita, jangan melabel orang. dan jangan takut untuk berubah.

novel ini mengisahkan tentang seorang sukarelawan yang bernama Nina *ehem* yang bekerja secara sukarela di rumah pengasih yang menempatkan penagih dadah yang ingin kembali ke pangkal jalan. dah lama Nina buat kerja amal sebagai mentor di situ sehinggalah takdir menemukan dia dengan seorang lelaki yang ingin kembali ke pangkal jalan, yang bernama Din.

din.. seorang yang berkebolehan dalam banyak bidang. tapi sebab iman tak kuat, dia pilih jalan yang salah. iaitu menagih dadah. tapi itu semua cerita dulu. sejak datang ke rumah pengasih, banyak perkara dah ubah dia daripada seorang loser kepada seseorang yang tahu erti hidup.

aku paling suka dengan pengisian cerita ini. selain berjaya menyelitkan unsur alam yang banyak menenangkan jiwa pembaca, diselitkan juga banyak unsur nasihat dan motivasi. sentiasa mengingatkan kita bahawa Tuhan itu ada. melihat dan tahu segalanya. motivasi dan pengajaran.. jika kita tak kuat sehingga ke akhirnya, jangan mimpi untuk berjaya. jika kita merasa gagal sebelum berusaha hingga ke akhirnya, jangan mimpi untuk merasa cinta.

sungguh. cinta tak semestinya memiliki. cinta tak semestinya bersatu.

walaupun sebesar mana pun usaha kita ke arah itu.

Allah lebih tahu yang terbaik.

banyak benda yang buat kita muhasabah bila baca cerita ni. selain bahasa yang indah tersusun dari penulis, penghayatan yang diisi dengan jiwa membuatkan pembaca punya pelbagai rasa. marah, sedih, teruja.

tak boleh cerita sampai habis. karang ada banyak spoiler. hehe.

satu benda yang buat aku terharu. selain nama wataknya, ada beberapa perkara yang tertulis berkait dengan kesukaan aku. buku, iced mocha, bunga matahari, interior designer.. (which is somehow slightly related to my field of work now)

mungkin semuanya kebetulan. tapi tetap membuatkan aku tersenyum saat membaca novel ini sehingga ke ayat yang terakhir.

terima kasih atas ingatan dan tulisan yang bermanfaat. tahniah kepada penulis. aku galakkan sangat pembacaan ini bagi mereka yang ingin berubah ke pangkal jalan.. tak kira la atas apa pun sebabnya. semoga menjadi asbab hidayah. semoga Allah permudahkan segala urusan. in sha Allah.

review ini siap ditulis dalam masa sepuluh minit. bila idea mencurah, semua jadi.



sekian terima kasih.


3 comments:

  1. Dol..iced mocha..sudah tukar ka?teh tarik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. teh tarik ye juga. sampai hari ni favourite.
      iced mocha order kalau pergi chatime atau coolblog. hehe. :)

      kau memang housemate sejati aku. *terharu*

      Delete
  2. Op kos aku hingat ko..kte 5 tahun duk serumah nyok..cool blog still lg eh..rindu nak minum blup2 same2..huhu..bile nak sggh umah kat pasiq gudang? Dtg r umah.. =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...