mereka yang hebat

Monday, August 4, 2014

diorama


dua minggu selepas ramadhan bermula, aku buat pengajaran diorama dalam kelas dunia seni visual untuk tahun 4. aku mengajar dua buah kelas tahun 4 untuk subjek seni. diorama ni antara salah satu silibus dalam KSSR tahun 4.

diorama ni ialah sebuah hasil seni berbentuk 3D dalam bentuk miniatur. kenapa murid kena tahu buat diorama? sebab selalunya kalau zaman sekarang, diorama ni diaplikasikan contohnya masa ada pameran hartanah atau rumah.. perasan tak ada contoh contoh rekaan rumah dalam bentuk dan skala yang kecil? mungkin ada murid murid ni yang berbakat untuk jadi arkitek atau designer masa akan datang. so, kena la belajar buat diorama yang cantik dan menarik untuk masa depan. hehe.

walaupun buat dalam bulan puasa, tapi budak budak ni tetap bersemangat nak hasilkan diorama yang cantik dengan persembahan yang menarik. sanggup cari bahan dan perah otak untuk dapatkan idea diorama dari internet dan buat sama sama dengan adik beradik dan keluarga. diorama ni mereka buat secara berkumpulan.. tiga hingga enam orang untuk satu kumpulan.

setiap kumpulan diberi masa seminggu hingga dua minggu untuk siapkan diorama masing masing. lepas siap, setiap kumpulan kena buat pembentangan dalam kumpulan di hadapan kelas. lepas pembentangan selesai, ada sesi 'kerusi panas' untuk ahli kumpulan dari kumpulan lain. bab 'kerusi panas' tu yang paling seronok.. anak anak berdebat sampai tak nak balik kelas.. aku memang saja buka sesi soal jawab macam ni. murid murid ni kena diberi peluang untuk berhujah dan mengeluarkan kritikan, idea, dan pendapat masing masing. kadang kadang.. idea, hujah, kritikan atau cadangan murid murid ni lebih bernas dan kreatif berbanding kita sendiri. macam tu baru boleh menyerlahkan bakat kepimpinan dan kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan murid murid.

berikut adalah sebahagian pembentangan dalam kumpulan dari anak anak 4 Akram dan 4 Akmal..












sesi 'kerusi panas'




contoh contoh hasil diorama









tema dan bahan bahan murid murid sendiri yang bincang, tentukan dan cari sendiri dalam kumpulan. kebanyakan bahan yang digunakan ada yang beli kat kedai Mr. DIY, beli kat DAISO, kedai alat tulis, print dari internet dan ada juga yang recycle dari barangan terbuang atau terpakai. alhamdulillah. objektif PdP tercapai.

cikgu ami sukaaaa sangat! :)


1 comment:

  1. Wah! Very creative. Wished we had tiz kind of seni during our days^^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...