mereka yang hebat

Friday, August 8, 2014

tanya sama hati





dah lama rasanya aku tak menaip entri berunsur ilmiah. sebab, entri berunsur ilmiah ni memerlukan aku untuk menyelidik, membuat kajian, mencari rujukan, berfikir secara mendalam dan menghalusi sesuatu perkara yang ingin aku sampaikan itu secara menyeluruh. 

hati itu tanda Allah maha penyayang. tanda kekuasaan Allah. Allah ciptakan kita hati, tempat di mana jiwa kita duduk. Allah beri kita hati, dan campakkan perasaan kasih sayang di dalamnya untuk kita meneruskan kehidupan kita atas muka bumi ni dengan perasaan kasih sayang sesama manusia hingga akhir hayat kita. Allah anugerahkan kita hati, tempat kita merasa hidayah apabila Allah buka pintu hati kita untuk 'melihat cahaya-Nya'. 

kenapa kita selalu salahkan takdir bila apa yang kita hajatkan tak kesampaian? sebab Allah belum buka pintu hati kita untuk melihat kebenaran. bukan sebab Allah tak sayang kita. tapi sebab Allah nak beri kita peluang dan masa untuk melihat hikmah di sebalik sesuatu perkara itu. hikmah yang tersembunyi itu, cuma orang yang mencarinya sahaja yang akan tahu. takkan la sesuatu tu datang tanpa usaha, kan? Allah suka hamba-Nya yang berusaha, sebab tu Allah gagalkan kita dengan ujian-ujianNya sampai la kita betul betul kuat, baru Allah akan beri kita kejayaan. barulah masa tu, kita akan rasa betapa manisnya kejayaan itu. 

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat nadinya."

(Surah Qaf : ayat 16)

Allah pemegang hati kita. berdoalah selalu untuk perkara perkara baik yang kita inginkan. kalau perkara yang kita minta itu Allah tak beri, mungkin Allah nak beri sesuatu yang lebih baik untuk kita. kadang kadang hati kita mesti rasa degil untuk berubah kan? kita masih tertarik untuk suka benda yang kita dah biasa suka atau buat. mohonlah hidayah Allah. moga moga Allah lorongkan jalan kebaikan untuk kita semua. in sha Allah.

kalau niat kita betul betul ikhlas, Allah akan tunjukkan hikmah dalam setiap perkara yang kita buat walaupun perkara tu sekecil kuman. Allah akan lorongkan jalan kebenaran dan Allah hindarkan jalan maksiat untuk kita. Allah takkan pesongkan hati kita dari berbuat kebaikan kalau kita berusaha untuk ikhlas dalam setiap perkara yang kita lakukan. jangan mengeluh, sebab setiap ujian yang Allah beri Allah pakejkan dengan pahala percuma yang bukan setiap masa kita akan dapat. 

dalam entri aku yang dulu, aku pernah bagitahu yang cita-cita aku dulu ustazah. tapi cita-cita tu tak kesampaian. dulu aku asyik tanya pada diri sendiri.. kenapa la aku tak boleh jadi ustazah? tak layak, atau mungkin sebab aku tak cukup baik kot? tapi perancangan Allah tu hebat. Allah sangat baik. pusing la macam mana pun, Allah tetap bagi aku peluang untuk jadi 'ustazah' bila bila masa sahaja sejak zaman aku belajar di maktab sampai sekarang. 

Daripada 'Abdullah bin 'Amru bin al-'Ash r.a., Rasulullah S.A.W bersabda :
"Sampaikanlah dariku walau satu ayat, dan ceritakanlah tentang Bani Israil tanpa perlu takut. Dan barangsiapa berbohong ke atasku dengan sengaja maka bersiaplah dia mengambil tempatnya di Neraka." (hadis riwayat Al-Bukhari)

(ayat terakhir merujuk kepada larangan menyebarkan hadis palsu)

itu yang aku pegang sampai hari ini. aku tak ada tauliah, tapi apa sahaja ilmu yang aku ada, sama ada ilmu berkaitan agama ataupun duniawi, aku sanggup kongsi percuma dengan sesiapa sahaja. semua nikmat ilmu tu Allah yang bagi. mana boleh aku simpan sorang sorang, kan? sebab mati itu pasti. kita pun tak tahu bila kita akan mati. itu sahaja jihad dan jariah yang aku ada. 

hikmah yang aku baru nampak sekarang. alhamdulillah.

sebelum tidur, jom kita tadabbur sikit. Allah berfirman dari Surah Al-'Alaq, ayat 1 hingga 5 :

A001
"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan-Mu yang menciptakan (sekalian makhluk)"

A002
"Ia menciptakan manusia dari segumpal darah beku"

A003
"Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah"

A004
"Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan"

A005
"Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."



belajar. buka mata hati kita. rasai hikmah dari setiap perkara; nikmat, ujian ataupun hidayah Allah kepada kita. hikmah dari Allah. hanya mampu dilihat oleh mata hati. tanya sama hati, apakah kita telah melihat hikmah dalam setiap perbuatan yang kita lakukan pada hari ini?


aku tak hebat. semua Allah punya.
sekian terima kasih.





rujukan :


2 comments:

  1. Yaa. Selamat hari raya aidilfitri. Maaf zahir batin..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...