mereka yang hebat

Sunday, July 29, 2012

corak titisan warna atas kanji


pada entri lepas aku ada ceritakan tentang cara cara membuat gam kanji, bukan? sekarang aku nak cerita pulak kegunaan gam kanji yang aku buat tu dengan pengajaran yang aku dah ajarkan pada budak budak tahun 2 kristal kesayanganku itu.

jadi, inilah corak menggunakan teknik titisan warna atas kanji yang aku dok ulang ulang dari entri lepas.. sebelum aku ajarkan pada murid, tengah malam yang sama lepas aku sediakan gam kanji ni, aku terus buat satu contoh hasil karya sebagai contoh dan tatapan anak anak murid aku kat kelas nanti. lebih kurang macam ni la rupanya..


p/s : abaikan kaler yang serabut kat tepi tepi tu.
yang tu first attempt. lepas tu baru nampak oke sikit.
masa buat ni aku dah mengantuk gila. 
haha.

langkah langkah :
1. mula mula, alaskan dengan suratkhabar atau kertas kosong kat belakang kertas lukisan yang digunakan untuk membuat corak. ini untuk mengelakkan daripada kertas lukisan melekat dekat atas lantai atau atas permukaan tempat kerja.

2. sapu gam ikut baris (sapu pakai berus lukisan). kemudian, sementara gam masih basah, titiskan warna faveret anda atas gam kanji tu. perlahan lahan, perhatikan arah pergerakan warna tersebut. sebijik macam lumut yang baru tumbuh. macam virus pun ada bak kata housemate ku. haha. macam macam.

 yang ni masih baru buat lagi. gam belum lagi kering.

corak yang di close-up. campuran warna amat dialu alukan.
macam lumut kan?

kemudian, dengan semangat yang membara, aku pun masuk mengajar mereka tepat pukul 11.55 pagi. sengaja aku pilih bilik seni sebab melibatkan penggunaan warna air. bilik seni ada sinki dan kebetulan dekat tingkat bawah. so, senang sikit untuk aku dan jugak untuk budak budak.

mula mula, macam biasa, aku akan tunjuk demo dulu sebelum suruh diorang buat sendiri. lepas diorang dah faham dan start buat, aku sempat candid gambar diorang masa diorang semua ni sibuk siapkan hasil karya.








yang ni. aku suka gambar ni.
priceless. 
rindu pulak kat diorang tiba tiba.

gambar bawah ni adalah antara karya diorang yang separuh siap. belum kering lagi.



hasil karya ni memerlukan masa selama 2 hari untuk dikeringkan. itu pun aku keringkan atas meja dalam bilik seni. kalau terus jemur bawah cahaya matahari mungkin sekejap je dah kering. tapi kalau cahaya matahari terik sangat, kertas lukisan akan jadi meleding. akibatnya, hasil karya akan jadi kurang sempurna. sebab tu kena cari tempat yang kering dan suhu yang tak panas sangat untuk keringkan karya ni. 

berikut adalah antara hasil karya murid murid 2 kristal yang sempat aku rakam. ada yang betul betul menjadi. ada jugak yang kurang menjadi, tapi ni antara yang terbaik yang dah dihasilkan oleh mereka.






yang ni boleh diberi band 4
tengok corak tu. memang menjadi, kan?

sepanjang pengajaran ni, satu je yang menjadi kelemahan. anak anak murid aku tak bawak apron atau baju lama walaupun aku dah pesan. akibatnya, habis la baju sekolah diorang dengan percikan warna warni kaler poster. mesti balik rumah mak marah kaw kaw gila! haha. jadi, kepada cikgu cikgu yang nak laksanakan pengajaran ni, jangan jadi macam aku. anda pesan siap siap kat budak budak ni berulang ulang kali supaya bawa apron. dan, untuk langkah keselamatan, sediakan jugak banyak suratkhabar atau plastik sampah untuk dijadikan 'apron' diorang. biasalah. nama pun budak darjah 2 kan. 

lagi elok jika lain kali, kalau ada pengajaran yang melibatkan warna air ni, didik diorang supaya berhati hati dan jaga kebersihan. bancuh warna dengan berhati hati. jangan main tenyeh berus lukisan yang ada warna kat baju kawan. singsing atau lipat lengan baju supaya hujung lengan baju tak kena kaler. dan lain lain lagi safety precaution yang terlintas dalam kepala anda, boleh juga dipraktikkan di dalam kelas.

itu sahaja perkongsian untuk kali ini. 

selamat mencuba kepada semua warga pendidik.
majulah pendidikan seni visual untuk negara!
sekian terima kasih.

8 comments:

  1. cun!!!

    cikgu kencing berdiri,
    anak murid kencing berlari:)

    ReplyDelete
  2. terima kasih.. tapi peribahasa tu macam pelik je bunyinya.
    haha.

    ReplyDelete
  3. kreatifnya, masa sekolah dulu, suka kalau kerja seni yang conteng-conteng macam ni. kalau melukis, memang kantoi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. bagi yang mudah dulu untuk murid murid ni..
      dah pandai nanti bolehlah bagi yang susah sikit. :)

      Delete
  4. Replies
    1. ya. kanak kanak ni pulak memang kreatif pulak tu. by the way, thanx. :)

      Delete
  5. untung arrrr ader bilik seni.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih.. memang untung..
      tapi kalau nak guna selain bilik seni pun tak ada masalah..
      asalkan gurunya kreatif.. :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...