mereka yang hebat

Tuesday, July 24, 2012

gam kanji demi cinta kristal


hari ni aku nak ceritakan proses pengajaran yang melibatkan bidang membuat corak dan rekaan dalam subjek pendidikan seni visual. aku ajar untuk KSSR tahun 2. disebabkan KSSR ni asyik berulang je pengajaran yang sama, maka aku sebagai cikgu ni pulak yang rasa bosan. takkan la dalam setahun kita kena ulang pengajaran yang sama 2, 3 kali? kalau yang susah takpe gak.. tapi kalau yang senang pun ulang 2, 3 kali gak, tak berkembang la minda diorang ni. so, disebabkan kesedaran sivik itu, aku pun try ajar something yang agak baru untuk murid murid tahun 2 yang aku kasihi ini. teknik yang aku guna kali ni ialah teknik titisan warna atas kanji. 

pertama sekali, kita sebagai guru yang berdedikasi ini kenalah sediakan gam kanji. pada sesiapa yang tak tau dan tak pernah tau cara cara nak masak gam kanji ni.. jangan risau. sebab, yang sebenarnya aku pun tak reti jugak nak buat macam mana gam kanji tu. hahaha. tapi takpe. apedehal. teknologi sekarang kan dah canggih. call je la orang yang pandai buat gam kanji ni. siapa lagi kalau bukan mak aku. hehe.

aku : assalamualaikum mak. mak, ingat tak nak buat corak titisan yang kena guna gam kanji tu?
mak : ingat. kenapa?
aku : camne nak buat gam kanji ek? cara nak ajar nina tau.. tapi gam kanji taktau nak buat camne. hehehehe.
mak : ohh.. senang je. mula mula, jerang air 1 cerek penuh sampai mendidih. sambil tu, amik 1 cawan tepung ubi kayu. campurkan dengan 3 cawan air. kacau rata dalam 1 besen.
aku : oke. next step? (sambil menghafal step yang tadi tu)
mak : lepastu, masukkan air yang dah mendidih tu sikit demi sikit. step yang ni kalau buat berdua lagi bagus. ajak la mira tolong sekali masa buat nanti. (mira tu housemate aku)
aku : ohh. oke. lepastu?
mak : tambahkan air sampai lebih kurang hampir satu besen penuh. sambil tuang air panas, sambil kacau mixture tu supaya tak berketul. 
aku : nak kacau sampai bila?
mak : sampai gam tu nampak jernih lepastu pekat. agak agak kalau senduk tu kalau nina angkat, gam tu macam berat je nak jatuh, dah kira oke la tu.
aku : camtu je?
mak : yelah. camtu jelah. 
aku : oke. nanti nina try buat.
mak : apa apa kalau taktau mesej atau call la mak nanti.
aku : oke.

kemudian, aku pun pergi beli sebungkus tepung ubi kayu. agaknya kalau aku tak call mak aku tadi, mau dua bungkus agaknya aku beli tepung ubi kayu tu. silap haribulan jadik kuih la gam kanji aku tu kalau dua bungkus tepung ubi kayu yang aku pergi taram untuk buat gam kanji. ni la akibatnya kalau tak reti buat gam kanji. haha.

kemudian, dengan gigihnya, aku pun mula buat ikut step yang mak ajar tadi. jam pun dah menginjak hampir 12 tengah malam. tapi takpelah. demi cinta kristal anak anak muridku tahun 2 kristal itu, aku celikkan mata jugak untuk buat gam kanji ni. mula mula masa aku buat, rasa macam tak jadi je. tangan ni dah naik lenguh dah nak menggaul ni.

pergh. macam orang gila tau kami berdua menggaul benda ni!
(- _- !!)

sudahnya, aku pun call mak semula.

aku : assalamualaikum. mak dah tidur ke? sori la kacau mak tiba tiba ni.
mak : takpe. jadi tak gam kanjinya?
aku : mak.. nape macam tak jadi je gam ni? dah lenguh kitorang bancuh siap naik panas berasap handle senduk ni kat tangan kitorang dah ni.. *over sangat ayat aku, nok!*
mak : airnya banyak mana?
aku : kitorang masukkan sikit sikit je air panas ni.. takut gam cair sangat ke apa nanti.
mak : la.. tak payah takut. tuang la banyak sikit air panas. kalau sikit sangat air panas, sampai tahun depan pun tak jadik gam tu.
aku : laa.. yeke? hehehehehehe. oke.. terima kasih mak.. sori kacau malam malam ni..
mak : takpe. nanti kalau dah jadik bagitau la mak. tak jadik pun bagitau la mak.
aku : hehe.. oke..

kemudian, dengan yakinnya, aku dan housemate ku pun memberanikan diri dengan mencurahkan air panas itu dengan banyak gilanya. eh? salah. banyak gilanya ayer panas punn. eh salah lagi grammar aku? apa apa lah janji korang faham. yang penting air panas memang banyak sampai satu besen penuh kitorang letak. haa. hamekaw!

 setelah berhempas pulas, baru la nampak macam jernih sikit..

gam kanji yang dah pekat melekat.

lepas gam dah agak sejuk, masukkan dalam balang macam ni.
senang nak dibawak pergi sekolah. 
tak tumpah kalau korang terbalikkan macam mana sekalipun.

lepas gam kanji dah siap, aku terus buat artwork untuk jadi contoh hasil karya untuk anak murid aku. siap sempat terus MMS gambar hasil karya yang dah siap lagi kat mak aku. disebabkan aku ni beginner noob yang baru belajar buat gam kanji, maka proses buat gam kanji ni makan masa dalam 1 jam. terima kasih mak sebab tunjuk ajar buat benda ni. cikgu apa la aku ni. dah besar besar pun masih belajar lagi dengan mak. takpe la. kita belajar sampai bila bila pun tak habis. long-life learning. ye dak? hehe *alasan*

corak apakah yang berjaya dihasilkan daripada gam kanji ni? haaa.. nanti dulu. yang tu aku hold untuk next entry. kalau sabar, silalah tunggu ya. apa? taknak tunggu? fine. lepas ni jangan baca blog aku. hahaha. gurau je. 

oke tak kelakar.

sampai jumpa lagi. sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...