mereka yang hebat

Wednesday, February 9, 2011

127 hours



hasil arahan daripada david boyle, pengarah cerita slumdog millionaire yang menang academy award haritu, beliau datang dengan sebuah cerita adaptasi terbaru yang memang akan menusuk nusuk jantung korang sampai korang sendiri akan terasa sakit tengok cerita ni.

sebenarnya, aku peduli apa director dia award winner ke hape ke. tambah pulak, aku tak tau pun siapa pengarahnya mula mula. pelakon dia pun aku macam 'macam pernah kulihat, tapi di mana ya?'. sekali bila aku teringat nak google baru aku tau nama beliau james franco yang membawa watak sebagai aron ralston. oke fine tak kisah la kan. yang penting cerita ni memang best gila walaupun tak banyak dialog. tak berhenti tengok walaupun aku rasa macam menderita ada, geli ada, rasa nak muntah ada, macam macam lagi la. malas aku nak cakap satu satu.

cerita ni ialah based on a true story, which is seorang canyoneer merangkap mount-climber tegar yang bernama aron ralston yang cuba untuk survive setelah terperangkap dalam satu jurang yang memang dalam gila kat kawasan gurun Moab, Utah di USA. dalam masa lebih kurang 127 jam yang dia terperangkap tu, macam macam benda la yang dia buat untuk cuba lepaskan diri dari terperangkap kat situ. part yang paling aku tak boleh handle ialah masa dia nekad untuk potong tangan dia. ui. gila. seriau betul rasa. rasa macam aku pulak yang ada kat situ. haish. si david boyle ni memang pandai betul la buat balik cerita ni. macam real seh!

ni la aron ralston (pelakon : james franco)

jadi sepanjang tempoh yang dia survive tu, korang cuba ar bayangkan macam mana la dia nak minum air, nak kencing, nak tidur, haish pendek kata semua benda la. sampai satu masa dia rasa macam nak give up, tapi dia still hidup je macam biasa. tu yang buat jalan cerita ni lagi tension tu. garapan cerita ni ada unsur flash back, membuatkan cara persembahan cerita ni hampir sama macam cerita slumdog millionaire. bezanya ialah dari segi kepayahan hidup dari segi mental dan fizikal yang cuba diketengahkan oleh david boyle ni sampaikan penonton macam aku boleh terasa macam ada kat tempat aron ralston tu.


mesej yang cuba david boyle sampaikan ialah kalau korang nak pergi mana mana, tambah lagi korang nak buat kerja siuman macam panjat bukit, gunung, and whatsoever, make sure korang bagitau orang di sekeliling. jangan pergi camtu je.

sekali lagi aku ingatkan, pada yang tak suka atau tak boleh tengok darah darah ni, jangan tengok cerita ni. memang boleh buat korang rasa nak muntah. bagi aku, cerita ni memang best gila sebab watak utama dia tetap teruskan kehidupan walau macam mana susah payah sekalipun. bagus bagus. semangat itu yang kita mahukan.

hidup mesti diteruskan. sekian, terima kasih.


2 comments:

  1. babe??? citer dah kuar kerr?? belum kan???

    ReplyDelete
  2. miza : belum lagi. aku amik dari member aku yang dah download cerita ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...