mereka yang hebat

Monday, January 17, 2011

two is better than one?



robot + handphone = rophone. rawwrr~

ni apa kes la aku bubuh tajuk entri camni, kan? tetiba je kan. eh, usah pelik ya. bukan 'berdua lebih baik' tu yang aku maksudkan. tapi isu dua nombor telefon. hmm. benarkah 'two is better than one'?. like, i mean, betul ke ada dua nombor telefon itu lebih baik daripada ada satu nombor telefon je? best ke?

oke. kita lihat dari sudut positif dulu. kalau ada dua nombor telefon, selalunya mesti ada dua hanphone. kan? dan kelebihannya ialah ;

Situasi 1 :
kalau la tiba tiba ditakdirkan bateri handphone A kong, maka sudah tentu handphone B masih boleh menerima call dan sms. kan? tapi kalau ada handphone yang pakai dua sim dalam satu handphone tu amende pulak kesnya? macam handphone CSL tu. *ini bukan iklan ye. harap maklum*. tak ke macam sama je kalau ada satu sim kad je dalam handphone tu? hehehe. itu tak pelik kata roommate aku. sebab dia pakai handphone yang ada dua sim. dan dua dua adalah line yang sama. oh. yang ni kena tanya dia sendiri apa sebab, jangan tanya aku. hehe.

Situasi 2 :
dua dua sim adalah berlainan line. maksud aku, contohnya satu celcom dan satu lagi maxis. setahu aku, kedua dua line ni ada pelan untuk kadar rata ke semua talian, kan? (kalau tak salah la). so, persoalannya : kenapa ada dua nombor pulak ni? hmm. sebabnya ialah tak semua orang pakai pelan yang kadar rata tu. contohnya, walaupun celcom ada 8-Pax or whatever, still line yang lain dia akan charge dengan kadar lain. so, untuk memudahkan, orang akan membeli dua nombor yang berlainan line. yang celcom ke celcom, dan begitulah sebaliknya untuk line line yang lain.

oke. tutup cerita pasal the positive side. pasal the other side pulak (aku tak nak cakap ianya adalah the negative side sebab mungkin akan menimbulkan kontroversi ye. ehem.)

Situasi 1 :
ada pasang spare part. oh, susah untuk dinafikan yang ini sebab dari zaman aku sekolah pun ramai je yang pakai dua atau lebih nombor. contohnya : untuk si A pakai celcom, si B pakai maxis, si C pakai digi. hambik kau. ni dah bukan kayu tiga lagi dah. ni madu tiga namanya kalau macam ni. *erk* . yang susahnya ialah, kalau pengguna dua nombor dalam situasi ni tersalah panggil nama 'cute bajet comel' yang korang bagi ; contohnya A=yang. B=darling. pastu kau salah panggil dua dua tu. macam mana? ha. terpaksa cover baik punya la. apa lagi. kalau kantoi jugak? hmm, korang gaduh la sampai esok pagi. huu.

Situasi 2 :
agak berkait rapat dengan situasi 2 yang positive side itu. tapi kelemahannya di sini ialah ; ditakdirkan la handphone A kena curi. menangis meraung la korang. pastu nombor nombor yang korang simpan hilang pulak. contohnya handphone A=maxis=untuk pengguna maxis. pastu pulak korang tak duplicate nombor nombor tu kat handphone yang lagi satu. hmm. agaknya kalau nombor mak, ayah, dan kawan kawan korang mesti tak rasa apa apa kan? abes tu kalau yang hilang tu nombor 'mamat-hensem-yang-korang-baru-jumpa-kat-JUSCO-semalam'? hmm. menangis lagu doraemon la korang jawabnya.. kwang, kwang, kwang~~

jadi macam biasala. semua benda ada pros and cons kan. pandai pandai la nak guna macam mana. eh, tapi semalam aku baca kat iklan kat internet, maxis keluarkan nombor baru. 011. sempena tahun 2011 ni.

macam best je kan?

hihihi.. ^^

2 comments:

  1. mamat-hensem-yang-korang-baru-jumpe-kat-jusco-semalam..
    mcm kenal je..
    mcm terase ade gak...
    ada bau sikit..
    hahaha

    ReplyDelete
  2. hahaha. yang pasal van pos malaysia tu lagi kelakar kot?
    tak boleh blah.
    hahaha :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...