mereka yang hebat

Thursday, July 16, 2015

ar-rahmaan


assalamualaikum guys.

aku nak kongsi pengalaman aku mengendalikan tadarus di sekolah pada bulan ramadhan setiap tahun. tahun ni masuk tahun ketiga aku menyambut ramadhan di sekolah sebagai seorang cikgu. tadarus kat sekolah aku dijalankan pada waktu rehat selama setengah jam.


jadi, dipendekkan cerita.. tiap tiap tahun pada hari pertama tadarus, sebelum aku mulakan dengan surah surah lain.. aku akan mulakan dengan surah Ar-Rahmaan dulu. kenapa surah ni yang aku pilih?

1. sebab ianya surah Ar-Rahmaan yang membawa maksud 'Yang Maha Pemurah'.
2. sebab ayatnya pendek pendek, sesuai dengan budak budak yang baru nak belajar membaca Al-Quran.
3. sebab isinya. sarat pengajaran dan peringatan.

selalunya hari pertama memang kami takkan baca ayat demi ayat bersama sama. sebaliknya, aku akan tadabbur ayat ayat dalam surah Ar-Rahmaan ini untuk anak anak aku dengar. beri pemahaman. bahawa Allah Maha Pemurah. tak banyak yang aku tadabbur bagi anak anak ni. lima ayat sahaja. dengan harapan, lima ayat yang pertama ini bakal membuka hati mereka untuk mengenal Pencipta mereka.


A001
(Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.

A002
Dia lah yang telah mengajarkan Al-Quran.

A003
Dia lah yang telah menciptakan manusia; -

A004
Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.

A005
Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu;


ayat yang rigkas. tapi mudah untuk difahami. aku tarik perhatian anak anak tentang pentingnya syukur atas segala nikmat Tuhan. sungguh indah kalam Allah. sungguh hebat kebesaran-Nya. sehinggakan dalam surah yang dinamakan Ar-Rahmaan.. Allah ceritakan tentang kejadian manusia dahulu.. dan bukannya makhluk lain seperti malaikat, syurga, haiwan dan tumbuhan. kerana Dia telah mencipta manusia dengan sebaik baik kejadian. diberikan akal fikiran untuk berfikir dengan waras. lengkap dengan kebolehan berbicara sehingga mampu menghasilkan idea idea yang bijaksana. Allah beri pancaindera selengkapnya. Allah beri hirup udara percuma. tanpa bayaran walau satu sen pun.


A013
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?


lepas tu baru aku terangkan tentang keindahan syurga. syurga yang lengkap segala. syurga yang dikhaskan untuk manusia yang beriman dan beramal soleh kerana-Nya. indahnya surah ini, Allah ceritakan satu persatu mengikut turutan tanpa ada cacat cela. bagaikan bait kata dalam puisi syair yang indah. kerana Allah bersifat sukakan keindahan. maka Allah mengajarkan manusia agar mencintai keindahan dalam kalam-Nya yang agung.

mungkin aku tak boleh ceritakan semuanya dalam setengah jam waktu tadarus yang singkat itu. tapi aku sentiasa berharap agar anak anak ini dapat mengambil ibrah daripada surah ini. nilai yang semakin terhakis, hanya dapat disuburkan kembali melalui penghayatan Al-Quran. aku ingatkan mereka lagi.. khatam jangan hanya pada tulisan arab yang tidak diketahui hujung pangkal maksudnya, sebaliknya bukalah tafsirnya dan carilah maksud di sebalik ayat-ayat cinta-Nya. aku sendiri bukan huffaz, jauh sekali ustazah. tapi tak salah mengingatkan anak anak ini sementara aku masih berpeluang menjadi guru mereka. 

semoga Allah sentiasa memeluk kita semua dalam rahmat-Nya. manalah tahu, esok lusa kita akan dipanggil pulang oleh-Nya.. dan bakal ditanya tentang masa yang telah kita guna semasa masih bernyawa.


semoga kita sama sama mendapat manfaat. semoga Allah sentiasa sayang kita.





sekian terima kasih.






rujukan :
surah Ar-Rahmaan (terjemahan dalam Bahasa Melayu) : http://www.surah.my/55

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...