mereka yang hebat

Saturday, December 11, 2010

6 benda yang orang selalu post dalam blog


ini adalah berdasarkan hasil pemantauan dan peng-usha-an blog yang aku lakukan sendiri selama lebih kurang setahun aku memblogkan diri ini. banyak yang ada kat aku, dan banyak juga yang ada kat korang. ape? takde? dah. tak payah nak tipu aku. aku pun pernah masuk blog korang jugak. hee ^^. cuma, err, aku tak drop comment atau follow je kot? *erk*


ah. rama rama you!

6. catatan harian/pengalaman hidup.
ni yang paling selalu orang post. menulis blog ni lebih kurang macam tulis diari jugak. (eh, zaman sekarang ada lagi ke orang yang tulis diari?). jujur cakap, aku tak pernah ada diari. organizer pernah la ada (eh, same ke?). oke. back to the topic, dalam catatan harian ni, ada cerita suka duka yang dikongsi bersama pembaca blogger yang lain. "hari ni aku makan aiskrim haagen dazs" pun orang tulis dalam blog. "semalam aku happy sebab dapat beli purse baru" pun orang tulis dalam blog. dan banyak lagi la. (ini hanya contoh, tak ada kaitan dengan semua kura kura ataupun semut)



malas nak kawan kau lagi dah!

5. kesentapan.
tulis segala yang sentap mentap kat dalam blog. siap dengan carutan maki dan 'kata kata manis' dan 'pesanan terakhir tapi tak mati pun' bagai. blog ialah tempat meluahkan rasa, memandangkan blogger ni ramai orang tak kenal melainkan kawan kawan rapat je. lagipun, dalam tulisan sentap mentap tu kita tak payah reveal siapa yang kita maksudkan pun tak ape. orang tak tau. kira safe sikit la. karang kalau cerita kat kawan, kawan pulak pegi murah hati cerita kat orang lain pulak. dah malu. dah taknak kawan seminggu. huh! taknak kawan!



ke hadapan, ke belakang, ke tepi, dan ke tengah.

4. surat chenta.
ini pun famous. (aku pun ada gak ek?) *erk*. surat untuk orang yang kau sakit hati, surat untuk gewe, surat untuk bakal suami/bakal isteri dan lain lain lagi la. tujuannya untuk menyatakan rasa hati secara berkias. eh, kita kan orang melayu, you. agaknya kalau internet ni ada sistem pengesan bau, mesti surat yang korang layangkan tu siap letak bedak lagi biar bau wangi kan. adeh~



hensem tak aku?

3. review/fakta.
selalunya, review/fakta ni untuk blog secara berjemaah. contohnya satu kelas. kau nak review buku rujukan terbaru, link website terkini, fakta, soalan spot, soalan bocor (hm, ada ke?). kalau blog individu pulak, selalunya tazkirah, fakta umum, review movie terbaru, drama terbaru dan gf/bf terbaru. eh? oke. abaikan je yang last tu.




"apa hobi awak?"

2. hobi/bisnes.
lain orang lain hobi. kalau hobi dia fotografi, dalam blog dia post banyak gambar. kalau menjahit, banyak la barang barang kraf yang dia hasilkan lepastu ada tu yang buat bisnes lagi. oh, kelass mak! ada tu hobi yang suka tanya apa hobi orang. macam ayumi hamasaki.



i lap u. u lap me.

1. cintan cintun
haish. ini la yang aku rasa dalam setiap blog, mesti ada punya entri entri berunsurkan percintaan-kasih sayang-cinta mati-putus sudah kasih sayang dan macam macam lagi la. ini memang tak boleh elak. kalau tak direct, berkias. ala. aku paham sangat. aku kan perempuan. aku tau la. tak payah nak cover. hehe. ala. tak salah pun. hormon adrenalin dengan hormon lup-lup tengah banyak kan. cuma kalau bencintan sangat aku geli la nak baca. rasa seram sejuk. lebih baik korang buat entri review movie : hantu mak limah balik kampung. eh. betul ke tajuk yang aku tulis ni?

dah tu, ape lagi? agak agak kalau takde lagi seperti yang aku senaraikan ni, korang cepat cepat la update blog korang ye. tak payah la malu malu. paling paling pun aku gelak guling guling sorang sorang dalam bilik. bukan ada yang tau pun kan? ehe :). dah. tu je. sekian, terima kasih.

8 comments:

  1. hmm betul3...blog is lyke a public diary..haha

    ReplyDelete
  2. ini mcm buleh jd penyelidik terBAEK!!!:)
    like byk2 byk...

    ReplyDelete
  3. anne: hmm, agreed.
    majoriti buka blog as a public diary. :)

    mr. legend: hehe.
    time kasih.
    saya akan cuba lagi lebih baik pada masa akan datang. hee ^^

    ReplyDelete
  4. terBAEK..
    sm la:) cm dia tak gsok gg je:P
    hahaha

    ReplyDelete
  5. ada tak pernah orang tulis pasal tahi?

    ReplyDelete
  6. chai: ada.
    dalam blog api dalam sekam.
    aku ingat lagi aku ade baca entri dia pasal buku SHIT.

    ReplyDelete
  7. huahuahuhua~~~

    ak bru nk bce blog ko...heeeeheeeee

    btw....sentap mentap??

    i smell sumthing here...and its nt the cheese~

    ReplyDelete
  8. hmm, something FISHY.. maybe?
    hahaha~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...