mereka yang hebat

Saturday, July 31, 2010

aku terbaca dari sebuah buku..


keutamaan cinta ibu bapa dari cinta isteri

setiap wanita sudah tentu tidak akan menyukai lelaki yang menjadi suaminya memiliki kerosakan mental dan tidak mengerti tanggungjawabnya yang sebenar.

sebaliknya, dia mengharapkan lelaki yang mempunyai kesihatan mental dan memiliki tanggungjawab tinggi dalam menjalani kehidupan sehari-hari, mencintai ibu bapanya dan melaksanakan tanggungjawab terhadap keluarga. sebab cinta suami kepada ibu bapanya lebih utama daripada cintanya kepada isteri.

suami yang mengabaikan ibu bapanya tidak dapat diharapkan akan berlaku adil ke atas isteri dan anak-anaknya. oleh itu para muslimah hendaklah memilih bakal atau calon suaminya lelaki yang mencintai dan menyayangi ibu bapanya.

untuk mengetahui apakah calon suami termasuk orang yang taat kepada orang tua atau suka menentang dan melawan kepada orang tuanya, seorang muslimah dapat menyelidiki dengan bertanya hal tersebut kepada ahli keluarga, kerabat terdekat atau jirannya.

memandangkan tingkah laku baik seorang suami dan kecintaannya kepada ahli keluarga sangat penting, para wanita muslimah perlulah meneliti sikap calon suaminya terhadap kedua orang tuanya. jika dia termasuk lelaki yang taat dan berbakti kepada ibu bapanya, lelaki seperti ini baik untuk dijadikan suami. insyaAllah, kelak rumah tangganya akan berbahagia.

p/s: aku pon bukanlah baik sangat, tapi tak salah kalau kita saling mengingatkan, kan? ^^
sayangilah ibu bapa kita sebelum kita sayang orang lain. sekian terima kasih.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...