mereka yang hebat

Sunday, September 14, 2014

ikat dan celup


tarikh : 03.09.2014
bidang : membuat corak dan rekaan
tajuk : ikat dan celup (tie and dye)
tahun : 4 akram

pengajaran yang dah berlangsung lebih kurang seminggu lebih yang lepas. tak sempat update atas sebab kekangan masa. ini pertama kali aku mengajar ikat dan celup. kebetulan pewarna batik memang banyak ada kat bilik seni, free pulak tu (hehe) jadi apa salahnya manfaatkan barang barang percuma ni, ye dak? aku cuma keluar modal untuk beli kain je. aku beli kain putih 10 meter, kemudian potong lebih kurang berukuran 8 inci x 8 inci. kelas ni ada 34 orang, jadi aku potong lebih kurang 40 helai untuk buat sekali demonstrasi depan kelas.

kepentingan belajar buat ikat dan celup ni untuk masa depan adalah lebih kepada art and design. misalnya kalau anak murid tu suka menjahit, mungkin dia boleh hasilkan beg duit, sling bag, baju atau alas meja daripada teknik ikat dan celup. ataupun deko hiasan dalaman rumah gaya bali atau oriental yang boleh mengetengahkan corak batik pelangi atau batik ikat dan celup ni.

alat dan bahannya pun mudah je.. pewarna batik, berus lukisan, kain, getah tempe dan guli.

kemudian, anda boleh google untuk cara cara buat ikat dan celup.

hehe. sekali sekala aku taknak bagi school feed kat korang.

aku cuma nak share beberapa hasil karya ikat dan celup yang telah dihasilkan oleh anak anak 4 akram ni.. terharu aku tengok. yelah.. first time buat, ada yang jadi, ada yang tak berapa nak jadi.. tapi dalam tak berapa nak jadi tu, ada juga yang nak bawa balik nak tunjuk kat mak ayah diorang. tak ke mengundang air mata keterharuan seorang cikgu mendengar alasan macam tu?


 






















ni antara sebahagian hasil karya murid. ada yang hantar minggu depannya. tapi aku tak sempat snap pun gambarnya. 

itu sahaja perkongsian untuk kali ini. kelas 4 akmal tak sempat lagi nak buat benda ni. belum berkesempatan lagi. takpe nak.. naik cuti nanti kita buat sama sama yee..


sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...